RC souprava Flysky FS-i6
Osobní poznatky
Uvedenou soupravu jsem si koupil jako reakci na skutečnost, že
Hitec přestal vyrábět přinejmenším vysílače: hledal jsem něco lidského
a cenově dostupného. Protože většinou mi stačí na létání 4 až 6 kanálů
- plně mechanizované křídlo na větroni mám jen ve dvou případech (7
kanálů) - tak mi nakonec padla do oka souprava Flysky FS-i6.
Když jsem s RC začínal, měl jsem dvoukanálovou Futabu a pak už jen
soupravy Hitec: nejdřív čtyřkanál a pak už, vlastně až doteď s nimi
létám, Auroru 9 a Flash 8. Zvykl jsem si na ně a musím říci, že se mi
víc líbí Aurora než Flash, kde některé věci nejdou rozumně
naprogramovat, naříklad Camber pro Acro: létám totiž elektrovětroně
jako Acro, nikoli jako Glider, především z důvodu ovládání plynu
elektromotoru, přičemž butterfly anebo jen křidélka nahoru mám pak na
levém
postranním ovladači (pohybem nahoru jen křidélka a pohybem dolů plný
butterfly, tj. křidélka + klapky) a camber (zakřivení odtokové hrany)
na pravém, připadá mi to velmi praktické.
Filozofie FS-i6 je proti vysílačům Hitec trochu odlišná: nemá totiž
téměř žádné běžně používané předpřipravené mixy, jak jsem byl zvyklý.
Má jen tři volné mixy, takže první překvapení je to, že de facto se
napoprvé tváří jako čtyřkanál: u modu 1 tedy kanál 1 pro
křidélko/křidélka (pokud použijete Y kabel), kanál 2 pro výškovku,
kanál 3 pro ovládání motoru a kanál 4 pro směrovku, přičemž kanály 5 a
6 jsou nazvány jako pomocné (auxiliary). Tzn., že pokud chceme každé
křidélko ovládat zvláštním servem, musíme jej zapojit do jednoho z
těchto pomocných kanálů a použít 1. mix tak, že kanál č. 1 bude master
(řídící) a kanál č. 5 nebo 6 bude slave (řízený) + vše je pak třeba
ještě doladit a předtím dohlédnout na to, aby řízenému kanálu (slave)
nebyl přiřazen žádný přepínač resp. otočný potenciometer (z výroby bývá
nastaven jeden z potenciometrů, takže místo něj je třeba nastavit
hodnotu none/žádný).
Pokud létáme motorové modely, obvykle si mixujeme křidélka se
směrovkou. Jestliže Aurora a Flash na to mají speciální předpřipravený
mix, my zde musíme použít obecný mix č. 2.
Vysílač FS-i6 nemá z výroby počítač času (Timer) a neumožňuje připojení
sensoru výšky (altitude), zato sensor napětí například funguje. Naopak,
co jsem ocenil, je, že oba dva šestikanálové přijímače pracující v
režimu AFHDS 2A (FS-iA6 a FS-iA6B) automaticky poskytují v reálném čase
na displej vysílače informaci o napětí, které jde do přijímače (z
baterií nebo BEC), a když přidáme sensor napětí, tak i napětí například
pohonné baterie. Je třeba poznamenat, že sensory lze přidávat pouze k
přijímači FS-iA6B, zatím co lehčí (určený primárně pro parkfly)
přijímač FS-iA6 jejich připojení neumožňuje.
V mnoha diskusích jsem četl o možnosti rozšířit funkcionalitu soupravy
přepsáním původního firmware ve vysílači. Nakonec jsem vyhodnotil, že
mi nejvíce
vyhovuje
rozšíření
na 14 kanálů vyvinuté
Janem Kasprzakem (Yenya); v ostatních případech se hovoří o deseti
kanálech a uživatelé konstatují různé nedostatky.
K přepsání firmware potřebujeme předně příslušný datový kabel (nikoli
kabel učitel - žák!). Lze jej objednat přes Aliexpress. První problém
můžeme mít už při zapojení kabelu v případě, že náš počítač nemá
příslušný ovladač pro zařízení CP210x USB-to-UART, který je třeba
nejprve
stáhnout z Internetu (CP210x
Universal Windows Driver) a nainstalovat. Po instalaci a po zapojení
kabelu je už kabel jako další připojené zařízení vidět. Můj kabel byl
po připojení do počítače příliš volný, takže jsem jej musel
při
práci držet a trochu páčit nahoru. Připojíme vysílač, nalistujeme v
menu volbu Firmware Upgrade, zapneme ji a poté spustíme v počítači
upgrade firmware dle návodu na webu. Během několika vteřin je hotovo.
Předně je třeba podotknout, že v případě tohoto rozšíření dostaneme
pouze další pomocné kanály (auxiliary channels), kterými můžeme doplnit
určité další funcionality, přičemž pro některé z těchto funkcionalit
jsou dostupné jen kanály č. 7, 8, 9 a 10.
Z důležitých resp. příjemných funkcí je nově proti původnímu firmware
dostupná časomíra (Timer). Je třeba ji přiřadit určitému kanálu: buď č.
3 - plyn, pokud sledujeme dobu chodu elektromotoru, nebo jakýkoli jiný
nevyužitý kanál do č. 10, a přiřadit jí spínač. Potom můžeme sledovat
celkovou dobu letu, případně si po určitém čase aktivovat alarm.
U vysílačů Hitec jsem byl zvyklý, že spárování s přijímači (binding)
platí pro vysílač jako takový, takže v praxi se může stát, že když
nezvolíme správný model, přijímač dál reaguje na impulsy z vysílače.
Zde je spárování daného přijímače platné jen pro konkrétní model, takže
se to nemůže stát.
Samotné párování po updatu firmware však probíhá jinak než u
originálního firmware: nepoužívá se na vysílači párovací tlačítko, ale
speciální Extra menu, které se aktivuje tak, že při stlačených obou
páčkách na vysílači úplně vlevo dolů vysílač zapneme. V tomto menu jsou
pak další důležité funkce, které jsou vysvětleny podrobně na výše
uvedeném webu J. Kasprzaka.
Po aktualizaci firmware funguje i sensor výšky (altitude) a i když měří
na základě barometrického tlaku, lze jej před létáním v daném místě a
za daných atmosférických podmínek vynulovat, takže pak ukazuje výšku
nad povrchem.
Návod na další užitečné programování je dostupný
z
webu J. Kasprzaka.
Samozřejmě, že se tento vysílač nehodí pro plně mechanizovaná křídla,
na to má příliš málo mixů a přepínačů, i když něco by předprogramovat
ještě šlo. Na elektrovětroň s plně mechanizovaným křídlem jsem ve Flash
8 potřeboval všech 5 dostupných volných mixů, a to nějaké mixy tam jsou
navíc ještě předdefinovné. Úplný komfort v tomto případě poskytuje ze
mnou používaných vysílačů pouze Aurora.
Osobně si myslím, že FS-i6 je plně dostačující pro běžné létání s
větroni s křídly opatřenými pouze křidélky a motorovými modely (bez
zvlášť ovládaných klapek). U Hitec Flash 8 mi chybí druhý plyn pro
spalovací motory (Aurora jej má), ale zde to vypadá, že je situace
dobře řešitelná vč. zhasínání motoru.
Prvním modelem, který jsem začal programovat ve FS-i6 byl nový
motoráček na motor Cox Babe Bee 049 (tedy 0,8 ccm) s přidaným zadním
ovládáním plynu místo vestavěné nádrže. Servo plynu jsem zapojil do
kanálu č. 3. Pro plyn máme k dispozici 3 režimy:
1. Normální, kde si
nastavíme případně s pomocí křivky plynu volnoběh |
2. Idle Up, tj.
druhý zvýšený nebo snížený plyn: režim Idle Up musíme
aktivovat a přidělit mu jeden z přepínačů, např. přepínač B. Při
zapnuté
aktivaci nastavíme druhý režim volnoběžných otáček na křivce plynu (na
počátku křivky)
|
3. Hold Up: tato
funkce umožňuje
držet plyn na předem definované hodnotě, my ji však použijeme pro
zhasínání motoru, tj. zavření karburátoru, a to takto: aktivujeme
funkci a přiřadíme ji přepínač, např. D. Hodnotu funkce (Value)
nastavíme na nulu (0). Při aktivované funkci a tomto nastavení
nastavíme pomocí EPA krajní výchylku tak, aby se uzavřel přívod vzduchu
do difuzéru karburátoru.
|
S
tímto nastavením pak můžeme létat tak, jak jsme například zvyklí s
Aurorou: při létání používáme rychlejší volnoběh, na přistání a stání
pomalejší. Je na nás, který bude nastaven v Idle Up. Motor zhasínáme
pak zvoleným přepínačem aktivací funkce Hold Up. Docela se mi to takto
líbí.
Protože malý motoráček (dal jsem mu jméno Chroust), který jsem takto
programoval, má ovládanou pouze
směrovku a výškovku, zapojil jsem směrovku do kanálu č. 1 (jako pravé
křidélko, abych zatáčel stejnou páčkou na vysílači obdobně jako s
křidélkovým modelem) a výškovku klasicky do kanálu č. 2. Jsem na
motoráček s Coxíkem moc zvědavý: zejména na to, zda a jak motor poběží
po takřka 30 letech a jak bude pracovat ovládání plynu... a zda se to
celé nějak ve vzduchu utáhne. ... ano, Chroust skutečně
létá hezky!
Druhý model, který už dokonce vylétl dřív než Chroust, je Pěnkava na
dvaapůlku O.S. Max 15LA. Pěnkava má křidélka
a ovládání při záletu modelu mi plně vyhovovalo.
Další pozorování
Vysílač
má možnost volby dvou režimů letu: normální (normal) a sportovní
(sport). Všiml jsem si, že pokud nastavíme pro každý režim odlišně
exponenciály, tak při přepnutí na režim Sport dojde v kanálu č. 2
(obvykle výškovka) k nepatrnému nekritickému posunu serva. Nejde to
odstranit, je to dané softwarově. Exponenciály lze nastavit pouze u
kanálů 1, 2 a 4. Já odlišné nastavení nepoužívám...
...
jen jedno upozornění pro nepozorné: pokud si nastavíte exponenciály
(otupění výchylek kolem nuly), což je u některých živějších modelů
záhodno, tak toto nastavení drží pouze pro daný režim. Z tohoto důvodu,
pokud odlišné režimy jako já nepoužíváte, je dobré přidělit např.
zapnutí časomíry jinému přepínači než nastavení letového režimu anebo
nastavit oba režimy totožně, resp. zapnutím časomíry aktivovat
preferovaný režim, na kterém létáte. Tím ušetříte jeden přepínač, který
zůstane volný. Přepínání režimů je obvykle na přepínači A, na přepínači
B mám druhý volnoběh (Idle Up), na přepínači C časomíru (Timer
- C
je jediný třípolohový přepínač, ale časomíra běží v obou přepnutých
polohách 2 i 3) a na přepínači D mám zhasnutí motoru (Hold Up).
Vysílač
také měří sílu signálu ve spojení s přijímačem: max. hodnoty jsou kolem
40 dB, kritické pod 12 dB. Můžeme si všimnout, že někdy při velkém
přiblížení vysílače k modelu a určité pozici obou (tj. antén +
stínění), se síla signálu kriticky sníží, a to i tak, že dojde k
částečnému přerušení komunikace vysílače s přijímačem. Pokud se mírně
vzdálíme, vše se pozitivně upraví.
Další telemetrie
Na sklonku léta 2024 jsem svou letitý elektrovětroň Variant II
převybavil přijímačem Flysky FS-IA6B a přidal telemetrická čidla na
sledování napětí zdroje a dosahovanou výšku, takže k napětí BEC se
přidalo napětí pohonné baterie a navíc jsem k čidlu pro sledování výšky
doprogramoval i pípání Varia. Vše fungovalo, jak má, jen sensor výšky
je třeba vždy před létáním vždy vynulovat, protože pracuje podle
barometrického tlaku.

Obě čidla zapojena

Displej vysílače FS-i6 s upgradovaným
firmware ukazuje vlevo nahoře celkový letový čas, dále vpravo napětí
zdroje vysílače, na druhém řádku vlevo sílu signálu a vpravo napětí
pohonné baterie.V rámečku poté výšku nad zemí, napětí přijímačového
zdroje (zde BEC regulátoru) a teplotu v okolí modelu.
Musím konstatovat, že vario mě prozatím spíše
znervózňuje, ale mohlo to být také dáno tím, že jsem létal v prostředí
za svahem, kdy byl model snášen klesajícím prouděním. Brzdy jsem na
Variantovi nastavil vyklápěním křidélek potenciometrem, ale nevidím to
jako praktické, je totiž daleko při ovládání pák vysílače; lépe mi
vyhovují postranní táhla u vysíláčů Hitec Autora 9 a Hitec Flash 8. Lze
jimi pohybovat ukazováčky a přitom řídit plnohodnotně palci model. Ještě
vyzkouším brzdy převést na třípolohový přepínač C: uprostřed křidélka v
nule, od sebe nahoru model brzdí a k sobě přidání vztlaku. Nastavení
bude třeba vyzkoušet, aby při vyklopení křidélek šel model ještě
ovládat (nebude průběžné).

Variant II je pokusný králík:
začínal
na 35 MHz s vysílačem Hitec Eclipse a pětikanálovým přijímačem Jeti,
poté přijímač Schulze, poté v Eclipse modul Assan na 2,4 GHz.
Následoval Hitrec Aurora 9 a přijíímač Hitec Optima 6, poté s týmž
přijímačem vysílač Hitec Flash 8... a teď Flysky FSi6.
Nastavení brzd na přepínači C se nakonec osvědčilo.
Motorových setupů bylo také více - viz
povídání o modelu.