Za dobu, co jsem poprvé
zveřejnil tuto dílčí webovou stránku, se toho moc stalo:
- modely se méně
staví doma a kupují se hotové polystyrenové příšerky a drony |
- prakticky kromě
historiků skončily detonační motory a výroba žhavicích metylových
motorů se pořádně zredukovala |
- na trhu zmizely
menší kubatury |
- scénu ovládly
střídavé elektromotory a lipol baterie |
Spalovací motory kromě
benzinových
Znovu se rozběhla po pěti šesti letech v listopadu 2024 výroba
čínských motorů ve firmě Sanye, známých jako ASP, ale i SC (Velká
Británie), Magnum (USA), resp. P. H. a svého času SY u Lindingera.
Motory jsou zatím k dostání pouze na Aliexpressu a v několika britských
obbchodech (jako SC). Prozatím se neobjevily nové dvoutaktní dvaapůlky
(0.15) ani čtyřky (0.25). Ve 2 T je pak už značný výběr od kubatury 5,9
ccm (0.36) resp. 5,25 ccm (0.32 - tyto pouze jako SC ve Velké
Británii). Ve 4T se rozjela výroba od kubatury 8,5 ccm (0.52), ale až
dál od 11,5 ccm (0.70)... Chybí tedy desítka, která byla ve stejném
karteru jako 8,5 ccm. Dál je výběr velký - jako SC je ve Velké Británii
(nikoli na Aliexpressu) navíc k dostání oblíběná pětka (0.30).
Z
metylových dvoutaktů je stále stabilně na trhu značka O. S., výkonná
řada
však začíná až na objemu kolem 4 ccm, k dispozici je ještě LA o objemu
2,5 ccm a při troše snahy se dá v zahraničí koupit O.S. Max-11CZ-A
1,79cm³. O. S. motory tříd AX a FX jsou naprosto špičkové. Zdá se také,
že
na Tchajwanu byla zahájena a je postupně rozšiřována výroba leteckých
motorů Force Engine FC
(podobají se motorům ASP). Běžně je k dostání motor o objemu 7,5 ccm.
Jen pro pořádek: vzpomeňme již zaniklé
produkce Thunder Tiger, MVVS, téměř plně Enya, ale také RCV ...Kupodivu
žijí
motory Cox a
nadále se vyrábějí kubatury 0,8 ccm (0.049), cenově jsou však již někde
jinde, než před lety. Ještě tu a tam se objeví i nějaká ta Enya, to se
však nikdy napřed neví, zda, jaká a kdy.
Z metylových čtyřtaktů pokračuje výroba O. S. a Saito, nově opět ASP (Magnum, SC, viz výše) tj. toho
nejkvalitněnšího, co v této oblasti kdy vzniklo, pouze se redukovala, a
to značně, nabídka kubatur. Bohužel se přestaly vyrábět populární
kubatury o objemu 5 ccm, i když Saito občas dá na trh menší sérii 5 ccm.
Nejmenším motorem je tak Saito FA-40a o objemu
6,6 ccm: silný a spolehlivý stroj velikostně takřka totožný s motorem 5
ccm. . Druhým nejmenším Saitem je až desítka (10,2 ccm) FA-62B,
nejmenší O. S. má zdvihový objem 9,32 ccm (FSa-56II). Abych byl spravedlivý, tak se ještě vyrábějí v Anglii
motory zn. Laser (nejmenší kubatura je 11,33 ccm).
Svíčky do leteckých
metylových motorů
Zde vždy platilo, že se nevyplatí šetřit, takže do leteckých
dvoutaktů
bych doporučil pouze svíčky O. S. no. 6 (dříve A3 - teplá) nebo no. 8
(studená) nebo Enya no. 3 (teplá). Svíčky jiných značek mají mouchy,
třeba i drží výkon, ale mají problém s přechody plynu. Tyto kvalitní
svíčky bohužel notně zdražily, mnohem více u nás, než v Německu nebo
Velké Británii (a navíc svíčka Enya je u nás prakticky
nedostupná). Výborné byly nové svíčky Kavan vč. té do 4T, nicméně se
zdá, že mizí z trhu. Velmi dobře se jeví pro 2T tchajwanské svíčky N3 a
N4 (lze objednat přes Aliexpress).
Ve čtyřtaktech fungovalo dobře více svíček: v motorech O. S. a ASP
(P.H., SC, Magnum nebo SY) funguje velmi dobře svíčka O. S. F (zvláště
v nejmenším ASP FS30AR byla nejlepší), v motorech ASP pak jejich
vlastní svíčka totožná pro motory 2T i 4T (již se neprodává) resp.
čtyřtaktní svíčka Magnum (kdysi asi před 20 lety v prodeji i u nás).
Motory Saito byly dodávány s vlastními svíčkami a s nimi fungovaly
výborně, rovněž fungovaly výborně i se svíčkami HAN-3011, které,
bohužel, také již u nás nejsou k dostání. Z
ostatních svíček lze pro metylové čtyřtakty doporučit Enya no. 3, která se ještě vyrábí, ale je u nás bohužel nedostupná.
Elektromotory
Je faktem, že větroně s pomocným motorem, dnes spíš elektromotorem,
jsou, a díky sklopným vrtulím a výkonu především střídavých
oběžek a bateriím lipol, nejrozšířenějším druhem serióznějšího
leteckého modelaření, dokonce i na svah se jim dává přednost před
čistými nemotorovými modely. Jestliže se s elektrovětroněm na jedno
nabití (z domova) dá létat poměrně dlouho (běžně 40 - 60 minut a při
dobrých podmínkách i mnohem víc), s motorovým modelem máme k dispozici
jen jeden relativně krátký let - se spalovacím motorem stačilo
natankovat a jít znovu do vzduchu. Takže se tady mění určitě strategie
létání - pokud nechceme nabíjet v terénu.
V elektromotorech kraluje čínská produkce, u nás se ještě vyrábějí
motory Axi, Mega a některé další, nicméně řadový modelář létá na ty
čínské, které dnes v kvalitě neustupují původní české výrobě, ale jsou
stále ještě levnější. Mimochodem ani Axi motor není zárukou
kvality: před lety mnou koupený Axi 2820/10 pravidelně shazuje z
hřídele pojistný kroužek (tzv. ségrovku) po 2 - 3 zalétnutích na
větroni. Kdysi hojně rozšířené čínské motory Turnigy také ustoupily
jiným značkám.