Odkazy a další užitečné věci...


Za dobu, co jsem poprvé zveřejnil tuto dílčí webovou stránku, se toho moc stalo:

- modely se méně staví doma a kupují se hotové polystyrenové příšerky a drony
- prakticky kromě historiků skončily detonační motory a výroba žhavicích metylových motorů se pořádně zredukovala
- na trhu zmizely menší kubatury
- scénu ovládly střídavé elektromotory a lipol baterie

Spalovací motory kromě benzinových

Znovu se rozběhla po pěti šesti letech v listopadu 2024 výroba čínských motorů ve firmě Sanye, známých jako ASP, ale i SC (Velká Británie), Magnum (USA), resp. P. H. a svého času SY u Lindingera. Motory jsou zatím k dostání pouze na Aliexpressu a v několika britských obbchodech (jako SC). Prozatím se neobjevily nové dvoutaktní dvaapůlky (0.15) ani čtyřky (0.25). Ve 2 T je pak už značný výběr od kubatury 5,9 ccm (0.36)  resp. 5,25 ccm (0.32 - tyto pouze jako SC ve Velké Británii). Ve 4T se rozjela výroba od kubatury 8,5 ccm (0.52), ale až dál od 11,5 ccm (0.70)... Chybí tedy desítka, která byla ve stejném karteru jako 8,5 ccm. Dál je výběr velký - jako SC je ve Velké Británii (nikoli na Aliexpressu) navíc k dostání oblíběná pětka (0.30).
 
Z metylových dvoutaktů je stále stabilně na trhu značka O. S., výkonná řada však začíná až na objemu kolem 4 ccm, k dispozici je ještě LA o objemu 2,5 ccm a při troše snahy se dá v zahraničí koupit O.S. Max-11CZ-A 1,79cm³. O. S. motory tříd AX a FX jsou naprosto špičkové. Zdá se také, že na Tchajwanu byla zahájena a je postupně rozšiřována výroba leteckých motorů Force Engine FC (podobají se motorům ASP). Běžně je k dostání motor o objemu 7,5 ccm.

Jen pro pořádek: vzpomeňme již zaniklé produkce Thunder Tiger, MVVS, téměř plně Enya, ale také RCV ...Kupodivu žijí motory Cox a nadále se vyrábějí kubatury 0,8 ccm (0.049), cenově jsou však již někde jinde, než před lety. Ještě tu a tam se objeví i nějaká ta Enya, to se však nikdy napřed neví, zda, jaká a kdy.

Z metylových čtyřtaktů pokračuje výroba O. S. a Saito, nově opět ASP (Magnum, SC, viz výše) tj. toho nejkvalitněnšího, co v této oblasti kdy vzniklo, pouze se redukovala, a to značně, nabídka kubatur. Bohužel se přestaly vyrábět populární kubatury o objemu 5 ccm, i když Saito občas dá na trh menší sérii 5 ccm.

Nejmenším motorem je tak Saito FA-40a o objemu 6,6 ccm: silný a spolehlivý stroj velikostně takřka totožný s motorem 5 ccm. . Druhým nejmenším Saitem je až desítka (10,2 ccm) FA-62B, nejmenší O. S. má zdvihový objem 9,32 ccm (FSa-56II). Abych byl spravedlivý, tak se ještě vyrábějí v Anglii motory zn. Laser (nejmenší kubatura je 11,33 ccm).

Svíčky do leteckých metylových motorů

Zde vždy platilo, že se nevyplatí šetřit, takže do leteckých dvoutaktů bych doporučil pouze svíčky O. S. no. 6 (dříve A3 - teplá) nebo no. 8 (studená) nebo Enya no. 3 (teplá). Svíčky jiných značek mají mouchy, třeba i drží výkon, ale mají problém s přechody plynu. Tyto kvalitní svíčky bohužel notně zdražily, mnohem více u nás, než v Německu nebo Velké Británii (a navíc svíčka Enya je u nás prakticky nedostupná). Výborné byly nové svíčky Kavan vč. té do 4T, nicméně se zdá, že mizí z trhu. Velmi dobře se jeví pro 2T tchajwanské svíčky N3 a N4 (lze objednat přes Aliexpress).

Ve čtyřtaktech fungovalo dobře více svíček: v motorech O. S. a ASP (P.H., SC, Magnum nebo SY) funguje velmi dobře svíčka O. S. F (zvláště v nejmenším ASP FS30AR byla nejlepší), v motorech ASP pak jejich vlastní svíčka totožná pro motory 2T i 4T (již se neprodává) resp. čtyřtaktní svíčka Magnum (kdysi asi před 20 lety v prodeji i u nás). Motory Saito byly dodávány s vlastními svíčkami a s nimi fungovaly výborně, rovněž fungovaly výborně i se svíčkami HAN-3011, které, bohužel, také již u nás nejsou k dostání. Z ostatních svíček lze pro metylové čtyřtakty doporučit Enya no. 3, která se ještě vyrábí, ale je u nás bohužel nedostupná.

Elektromotory

Je faktem, že větroně s pomocným motorem, dnes spíš elektromotorem, jsou, a díky sklopným vrtulím a výkonu především střídavých oběžek a bateriím lipol, nejrozšířenějším druhem serióznějšího leteckého modelaření, dokonce i na svah se jim dává přednost před čistými nemotorovými modely. Jestliže se s elektrovětroněm na jedno nabití (z domova) dá létat poměrně dlouho (běžně 40 - 60 minut a při dobrých podmínkách i mnohem víc), s motorovým modelem máme k dispozici jen jeden relativně krátký let - se spalovacím motorem stačilo natankovat a jít znovu do vzduchu. Takže se tady mění určitě strategie létání - pokud nechceme nabíjet v terénu.

V elektromotorech kraluje čínská produkce, u nás se ještě vyrábějí motory Axi, Mega a některé další, nicméně řadový modelář létá na ty čínské, které dnes v kvalitě neustupují původní české výrobě, ale jsou stále ještě levnější.  Mimochodem ani Axi motor není zárukou kvality: před lety mnou koupený Axi 2820/10 pravidelně shazuje z hřídele pojistný kroužek (tzv. ségrovku) po 2 - 3 zalétnutích na větroni. Kdysi hojně rozšířené čínské motory Turnigy také ustoupily jiným značkám.


Výrobci motorů

URL
Saito (4T) http://www.saito-mfg.com/
Enya (4T + 2T) http://www.enya-engine.com/
O.S. (4T + 2T) http://www.os-engines.co.jp/
Cox (2T)
https://coxengines.ca/
Modelmotors (EL - AXI motory) http://www.modelmotors.cz/
Roto (benzín) http://www.rotomotor.cz/