Jepice
Jepice vznikla jako vedlejší produkt úplně jiných konstrukcí: na
vině je maličký elektromotor AEORC MM1408 1850kV ADH100.
Jepice po přistání, jsou
vidět koleje dojezdu modelu na tvrdé sněhové pokrývce.
Model je klasické balsové konstrukce.
Hlavní nosník křídla je tvořen dutým uhlíkovým nosníkem čtvercového
průřezu 3x3 mm s vnitřní kulatou dutinou o světlosti 2 mm, položeném na
balsové pásnici o tloušťce 2 mm. Žebra jsou páskována balsou 1 mm, z ní
je vytvořena také odtoková hrana. Střed křídla je bez vzepětí a je
obdélníkový o délce 200 mm, konce mají mírné vzepětí a jsou eliptického
tvaru, každý díl má 280 mm, celkem tedy rozpětí křídla 760 mm. Profil
je záměrně kvůli stabilitě a rozsahu rychlostí volen S3021. Zatížení
křídla se pohybuje kolem 25 g/dm
2. Serva křídel
jsou
mikroserva Emax ES 9051. Křídlo je fixováno k trupu ocelovým trnem 2 mm
na překližkovou přepážku vpředu a plastovým šroubem 4 mm vzadu. Místa
fixace jsou v křídle zpevněna uhlíkem, v trupu přelaminováním tenkou
skelnou tkaninou.

AEORC
MM1408 ADH100 1850 kV
Motor má
hmotnost pouze 13g a hřídel o průměru 2 mm; nelze jej otočit, aby šel
připevnit k motorové přepážce větroně
čelem,
takže je namontován obráceně v šachtě, která tvoří přechod od
motorové přepážky ke kuželu PohodaLet 30 mm, který je naštěstí k
dispozici s kleštinou 2 mm.
Vnější rozměry motoru jsou 18 x 18 mm, stator má průměr 14 mm a
délku zřejmě 8 mm. Při použití vrtule 6x3 (k dispozici je Foxy, což je
vrtule shodná s Graupner CAM) by při
napětí cca 7,5V měl být odběr kolem 2,5A a výkon 18,6W, zatímco při
plné baterii při 8V by šel odběr na 2,7A a výkon na 21,6W. Tomu by
odpovídal pohonný akumulátor 2s lipoly. Regulátor jsem hledal malý, ale
výkonný, nakonec padla volba na VGOOD 6A 32-Bit se spínaným BEC (SBEC)
1,5A (je zřejmě podobný regulátoru Turnigy Plush-32bit 6A, ne-li
totožný s ním).
Regulátor se programuje příslušnou kartou, má hmotnost pouze 6g a velmi
malé rozměry, s uvedeným motorem si velmi dobře rozumí.
Při průměrném odběru cca. 2,5A by motorový čas na plný
plyn při použití 2s lipoly o kapacitě 350mAh byl teoreticky 8 min 24 s,
což je poměrně dost, nicméně v praxi je to méně, neboť i serva mají
odběr a ke konci kapacity se snižuje tvrdost baterie.
Trup je z balsy 2 mm, vzhledem k lehkému motoru s poměrně dlouhou
přední částí je vpředu uvnitř vylaminován a přechází z
obdélníkového průřezu do kulatého: balsa byla napařena žhavou vodou a
natočena na motorovou přepážku, navíc byl ponechán přesah a natočen na
pseudopřepážku tak, aby vnější průměr spolu s bočnicemi byl 30 mm
(přechod do kuželu).
Letová hmotnost modelu s uvedenou baterií je 215 g.
První let byl uskutečněn v sobotu 20. února 2021. Jeho cílem
bylo
prověřit, zda je tah tak malého motoru dostatečný pro pohodlné
stoupání. Vítr vál mírný, ale s kopce resp. přes stromy, takže byl
model při kluzu snášen dolů. Stoupání modelu je přiměřené, model letěl
ihned, v podstatě nebylo třeba téměř žádného trimování.
Servo výškovky je mikroservo s kovovými převody. Směrovka je
pevná, není ovládána. Přijímač je Hitec Minima 6S.
Kabinku drží vzadu magnet, vpředu jazýček z překližky 1 mm,
který se zasouvá do trupu.

Model je potažen oranžovou tchajwanskou folií IronOnFilm, která je k
dispozici v česlých internetových obchodech. Pracuje se s ní
velkmi dobře.
Černé části jsou ze zbytků Oracoveru.

Obrázky ze stavby:


V současné době létám na baterii dvoučlánek
lipol Gens Ace Tattu R-Line FPV serie - 2S 550mAh (95C) Version 1.0;
zajišťuje stoupání něco přes 11 minut, i když v posledních minutách už
je napětí nižší a stoupání pozvolnější. Také tvrdost baterie je lepší,
takže i přes
malinký rozměr motoru je stoupání poměrně bezpečně zajištěno. V
poslední době jsem poněkud přeprogramoval/zvětšil hodnoty diferenciace
pohybu křidélek: méně dolů a naproti více nahoru, čímž se model stal
poslušnější.
Tato baterie ale dlouho nevydržela, mizerná kvalita, poměrně rychle se
nafoukla, takže jsem nakonec přešel na 2s LiHv 550 mAh (Gaoneng). O
trochu větší napětí a tvrdost LiHv jsou při létání příjemně cítit.
Jepice se letos nejvíce osvědčila na svahu. Svahy, které lze využít,
vyžadují občasné přimotorování a také jsou náročné na přistávání, což
malinká Jepice dobře zvládá, ostatně také jako
Acrux.
V Jepici jsem také testoval nový čtyřkanálový miniaturní přijímač pro
FS i6. Křidélka byla zapojena do kanálů 1 a 4, výškovka do č. 2 a motor
klasicky do č. 3. Lze tak létat, dokonce lze nastavit i brzdy (obě
křidélka nahoru), ale je třeba dát pozor na to, že kanál č. 4 je
natvrdo u FSi6 určen pro směrovku, takže se musíme vyvarovat manipulace
levé páčky na vysílači do stran (případně do strany lze dát brzdu). Byl
jsem zvědavý hlavně na dosah přijímače a zjistil jsem, že je naprosto
bezproblémový. Jen na rozdíl od klasických přijímačů Flysky AFHDS2A
nemá telemetrii a spárování je pouze s vysílačem jako takovým, nikoli s vysílačem pro
konkrétní model, jak jsme zvyklí např. u přijímačů FS-IA6 nebo FS-IA6B.
Zleva přijímače Flysky FS-IA6, miniaturní FS2A-4ch a Hitec Minima 6S.
Pro další létání jsem však dal zpět Hitec Minima 6S a
miniaturní čtyřkanál si ponechám pro malého motoráčka na motor 0,8 - 1
cm
3.