14 - 17. srpna 2011 byla dovolená
Dovolená byla krátká a strávil
jsem ji v Hronově. S sebou jsem si vzal modely Mistral a P-13 Sport pro
případ, že by foukal dobrý vítr na nějaký ze svahů, které používám.
Zamračená
obloha a Mistral
První den bylo zataženo, ale nepršelo, nakonec to bylo nádherné létání
v trvání 86 minut na zdroje 3s Lipoly Rhino 3700 mAh a 65 minut na
Zippy Flightmax 3s 4400 mAh (ale s těmi jsem musel přistát, protože se
rozpršelo).
Rhino, se kterými jsem létal již dříve na Mistralu, jsou dostatečně
tvrdé, takže Mistral stoupá velmi razantně, nicméně jsou delší a těžší,
takže VOP musí být asi o dva zoubky víc natažená než se Zippy Flightmax
4400 mAh nebo Flightmax 4000 mAh. Letový projev v kluzu je lepší s
lehčími zdroji (těžiště je ještě víc vzadu). Se zdroji Zippy Flightmax
4400 mAh stoupá Mistral mírněji, při zatížení totiž padají rychle až k
10 V.
Mistral je teď skutečně velmi dobrým modelářským nářadím, a to také
díky své průbojnosti proti větru a nyní i vysoké stoupavosti.
Mistral na
jemně střiženém
trávníku letiště Modeláři Hronov
S Mistralem jsem se ještě pokusil létat další
den, ale
zlepšilo se počasí, takže mě plachtaři rychle vyhnali z plochy. Nicméně
jsem otestoval ještě lipoly 3s Flightmax 4000 mAh, které jsou dost
tvrdé a osvědčily se v modelu Sirius. S těmi stoupá Mistrál v podstatě
téměř kolmo vzhůru, takže motorizace s Turnigy 3639-1100 je špičková.
S Mistralem jsem létal ještě v neděli 21. 8. 2011 večer po 18. hodině v
klidném počasí. Byla zatažená obloha, horko, během letu i mírně
popršelo. Termika nebyla, spíše zrádné klesavé oblasti, což se ale ke
konci letu o trvání 80 minut uklidnilo. První stoupání lze s tvrdou
baterií v podstatě realizovat kolmo vzhůru, při poklesu napětí při
zátěži blíže k 10 V pak je stoupání normální, ale stále ještě dost
energické. Při 10 V tam je stále ještě asi 219 W výkonu a statický tah
kolem 2195 g; srv. při 11,1 V 281 W a 2638 g (vše dle Drivecalcu; mám
na kuželu větší trámec, takže tyto hodnoty budou více než pravdivé).
Ale to, co mě nejvíc uspokojuje, je proti starému trupu zlepšené
chování Mistrala v kluzu. Docela si to lze s ním užívat. Původně jsem
pošilhával po jiném cca. 2,5-metrovém elektrovětroni, ale teď jsem
pochopil, že jej mám v Mistralovi.
Pokusil jsem se ještě létat na svahu s modelem P-13 Sport, nicméně než
jsem se k večeru vyhrabal až na vrchol, vítr téměř ustal, ale svah ve
Žďárkách, pokud se létá shora, je fantastický: nosí i v mírném vánku,
takže jsem několik nádherných kratších letů absolvoval. P-13 Sport létá
krásně. Horší je však dostat se vrchol tohoto svahu, protože takřka
všude jsou soukromé pozemky a pasou se tam krávy a ovce (volný zůstal
jen severní cíp na vrcholu) - cesta nahoru je tedy dobrodružnější než
bývala, ale dá se to obejít z druhé strany.

P-13 Sport:
výhled přes Žďárky
a polské obce Czermna a Słone k podhůří Orlických hor (od
Dobrošova na
východ)

Svah
Žďárky: výhled na západ k
Hronovu
