Mintaka
Proč vznikla Mintaka?
Původně jako něco lehkého a rychlejšího na svah a
paralelně i na motor do vzduchu, proto je motorová verze označena
ω
Omega a bezmotorová bude α
Alfa.
S rozpětím jsem mířil na cca 120 cm,
nakonec vyšlo 1206 mm, a profil mi byl jasný od
počátku tj. HD-48B jako nejvšetrannější. Půlky křídla jsou
lichoběžníkového tvaru, hloubka u kořene je 150 mm a na konci 135 mm,
plocha celého křídla je 17,2 dm2 a
štíhlost 8,46. Současně jsem chtěl čistě
větroňářskou verzi napájet jen jedním článkem lipol, což některá serva
umožňují a rovněž tak i přijímače Hitec Maxima a Minima. Kvůli
pohyblivosti jsem udělal větší křidélka a menší, vlastně velmi
neznatelné, vzepětí křídel. Pro Omegu
jsem nakonec vybral léta zahálející elektromotor KDA A20M/26 s 1130 kV,
což je de facto kopie podobného motoru Hacker. Tuším, že má stator o
délce 9 mm, takže jiným značením by to byl motor 2209. Rozsah vrtulí
při různých odběrech je možný od 8x5 přes 9x5 až k 9,5x5, což byl
nakonec můj výběr, protože jsem tyto listy měl v zásobě.
Potíže se servy
Mintaka je osazena jen digitálními servy, která pracují i při 3,7 V.
Důvodem bylo využití přijímače Hitec Maxima (pracuje jen s digitálními
servy) a pespektivně stavba ještě jednoho trupu bez motoru jen na
čistého větroně, který by létal s totožnými křídly na svahu s napájením
pouze
jedním článkem 3,7 V lipol.
Ovládání výškovky je zajištěno servem Corona DS928BB 9g a křidélka
dvěma servy Racestar DS5601MG o hmotnosti 5,6g; a právě jedno servo
Racestar zapojené v prvním kanále přijímače Maxima cukalo po zapojení
nebo občas i v klidu. Cukalo jak při napájení z BEC regulátoru, tak i
při napájení 4,8 V NiMh. Při napájení z 1s lipol napřímo necukalo a
chovalo se normálně. Cukalo rovněž s přijímačem Hitec Minima 6S a s
přijímačem Hitec Optima 6, vše při ovládání vysílačem Hitec Flash 8.
Při ovládání vysílačem Hitec Aurora 9 s přijímačem Hitec Optima 6 Lite
se chovalo vše normálně. Protože už byla serva zalepena v křídlech,
nechtělo se mi vzdát se: k mému překvapení servo necukalo v kanále č.
2, takže jsem přeprogramoval soupravu tak, že výškovka je v kanále č.
1, pravé křidélko v kanále č. 2, motor zůstal v kanále č. 3 a levé
křidélko v kanále č. 5 - a je po problémech.

Stavba
Křídlo
je postaveno vcelku a potaženo celé balsou 1 mm, ocasní plochy jsou z
plné balsy 3 mm, trup má bočnice z balsy 2 mm a vpředu je jako obvykle
napařený svinut do kruhu kolem motorové přepážky tak, aby výsledný
průměr pasoval na turbokužel 40 mm. Křídlo se připevňuje k trupu vpředu
ocelovým kolíkem a vzadu jedním plastovým šroubem 4 mm.
Křidélka a pohyblivá část výškovky jsou zavěšeny na závěsech z isolepy.
Další vybavení a létání
K
pohonu slouží tříčlánek lipol 1300 mAh, což dle výpočtu dává možnost
cca. 4 minut motorového letu na plný plyn, proud k 17 A, výkon 136 W
při účinnosti cca 75%. statický tah 962 g při rychlosti 70 km/h,
stoupavost odhadem 9,8 m/s.
Při použité vrtuli Aeronaut 9,5x5 je
příkon motoru o cca 10W vyšší než limit stanovený výrobcem, nicméně
vzhledem k tahu motoru jde o velmi krátké motorové časy, takže jsem
toto zatížení ponechal. Letová hmotnost modelu je 490 g.
K
záletu jsem se dostal po více než půl roce dohotovení modelu až 9.
května 2022. Byl příjemný večer, mírný vítr a poměrně teplo. Model jsem
hodil asi na půl plynu do vzduchu, šel způsobně nahoru a po několika
vteřinách mírného motorového letu jsem zkusil kluz a další letové
vlastnosti. Seřizovat bylo netřeba, pouze po několikaminutovém létání
jsem o cca. 3% potlačil výškovku. Model je velmi živý tak, jak jsem
očekával, takže jsem si ještě otupil středy výchylek křidélek snížením
exponenciálu až na 80%, aspoň pro začátek. Stoupání na plný plyn je,
resp. může být, kolmé a rychlé a chceme-li, tak
hotlinero/warmlinerovské např. i s velmi ochotnými kolmými výkruty
vzhůru. Kluz je relativně rychlý a opadání malé, model je dynamický a
obratný, je třeba jej stále a citlivě řídit. Nalétal jsem asi 2 min. 50
s motorového letu a celkem něco přes půl hodiny, v baterii ještě byla
energie pro případné další stoupání a delší létání.
