Cox Babe Bee a jeho postprodukce
Motory
Cox mají velmi starou tradici, vlajkovou lodí firmy je bezesporu Cox
Babe Bee o objemu 0,8 ccm, zkonstruovaný v r. 1956. Díky kanadské firmě
Cox International,
která vzkřísila byznys Cox po zániku původní americké firmy, je tento
motor nabízen dodnes, a to nejen v původní konfiguraci, ale i v řadě
dalších. V podstatě jsou nabízeny dál pouze motory Babe Bee a
odvozeniny o objemu 0,8 ccm s mebránovým sáním, ostatní jen jako
doprodej starých zásob, případně některé náhradní díly a příslušenství.
Motory a část náhradních dílů a příslušenství lze také zakoupit v rámci
EU od firmy
Modellbau Grossrinderfeld v
Německu.
Původní
motor Babe Bee měl integrovanou nádrž o objemu 5 ccm, díky níž
dosahoval cca. 2 minutového chodu na plný plyn. Sání je zadní, je
integrováno do nádrže a je řízeno kovovou nebo mylarovou
mebránou.
Firma Cox International nabízí náhradu této integrované nádrže za zadní
stěnu osazenou jednoduchým karburátorem, de facto pouze zavíráním
přívodu vzduchu bez možnosti jakékoli další regulace.
Jako
kluk jsem vždy toužil mít svůj motor zn. Cox, lákal mě malý objem 0,8
ccm. Běžně jsme provozovali tehdy od 60. let minulého století detonační
motory o objemu 1 ccm, většinou zn. Jena nebo Fok, ale do r. 1989 to
jinak nebylo moc možné. Svůj Babe Bee jsem si koupil v r. 1991 v New
Yorku za necelých 16 USD. Jako pomocný motor na pylonu poháněl několik
větroňů o rozpětí od 120 do 170 cm. Byl jsem s ním velmi spokojen,
protože byl spolehlivý. Časem jsem pořídil silnější variantu, která
byla vyvinuta později na základě Babe Bee, ale měla přepracované sání,
byl to Cox Black Widow, který měl také větší integrovanou nádrž o
objemu 8 ccm. U mě poháněl poměrně velký větroň o rozpětí kolem 190 cm.
Cox Babe Bee na větroni
Biker v 90. letech
Počátkem 90. let jsem své období ve znamení motorů Cox završil použitím
motoru Cox Pee Wee .020 o objemu 0,33 ccm. Úspěšně poháněl na pylonu
malý větroň Kiwi.

Poté
jsem motory Cox odložil a až loni v
r. 2021 jsem se k nim vrátil, pořídil si zadní karburátorovou stěnu k
mému motoru Cox Babe Bee a zkonstruoval a postavil si k tomu malý
motoráček, který jsem nazval
Chroust.
Motor jsem
vytáhl z krabice asi po 25 letech, naposledy létal jako pomocný motor
také na větroni Kiwi. Sice mám ve stejné kubatuře výkonnější motor, a
to Cox Black Widow,
ale ten ke zvýšení výkonu používá tzv. SPI (Sub Piston Induction)
metodu, kdy při horní úvrati je vidět ve výfukových kanálech dolní část
pístu, přičemž otevřenou štěrbinou se pod pístem nasaje vzduch do
klikové skříně, kde se smíchá s palivovou směsí, obohatí ji a následně
se zvýší výkon motoru: u Black Widow na cca. 60 W, zatím co Babe Bee má
zhruba 42 W. Motory Cox s SPI sáním ale neumožňují aplikovat toto
ovládání otáček.
Připevnil jsem ovládání otáček místo nádrže, jen
jsem si všiml, že můj Cox Babe Bee měl mylarovou membránu, kdežto
karburace ji má kovovou. Pro připevnění motoru je třeba uzpůsobit lože,
které musí mít uprostřed volnou štěrbinu, neboť tam vyčnívá ze zadní
stěny výlisek pro jehlu zhora a připojení palivové hadičky zdola. Pro
nádrž jsem využil plastovou lahvičku Bralenka o objemu 25 ml. Jelikož
nelze použít tlakování nádrže, má nádrž dva volné vývody: jeden sahá
uvnitř až dolů, druhý je jen zhora. Sání jsem zařídil obdobně, jako je
v akrobatických nádržích, tj. sacím závažím na konci silikovoné
hadičky. Můj Cox Babe Bee má osazen navíc kruhový výfuk, z něhož kdysi
při létání vypadlo asi dvoucentimetrové vyústění, takže po něm zůstal
jen kruhový otvor do boku. Před vyzkoušením motoru jsem na radu
uživatelů této karburace z webu ještě přetěsnil palivovou jehlu
silikonovou hadičkou, aby těsně přiléhala k tělu karburátoru.
Coxe
jsem opatřil vrtulí MA 6x3 a přistoupil k motorové zkoušce. Ale pozor,
ještě je třeba opatřit palivo s ricinovým olejem a větším procentem
nitrometanu. Na našem trhu takové běžně nebylo, ale dělá se to přidáním
ricinového oleje do využitelného paliva, které na trhu je. Já jsem
použil palivo pro motory aut s 15% nitrometanu a 9% směsi syntetického
a ricinového oleje. Prodává se v jednolitrovém kanystru: po přidání 132
ml ricinového oleje budeme mít 1132 ml paliva vhodného pro motory Cox s
13,4% nitrometanu a 20% převážně ricinového oleje.
Později jsem objevil možnost nákupu paliva Caliber s 20% ricinového
oleje a 15% nitrometanu v obchodě RC Profi a začal na toto palivo s
Coxem létat: chodí na něj dobře.
Musím se
přiznat, že jsem motorům Cox odvykl, a to jsem s nimi kdysi hojně létal
a měl je v oblibě, takže první nastartování mi trvalo. Navíc jsem měl
nešikovné žhavení, takže startovat s tímto žhavením by měla motor spíš
chobotnice než dvouruký člověk. Taky jsem proto dostal běžící vrtulí
přes prsty a teklo hodně krve. Pomohl systém mého kamaráda Břeti:
stáhnout páskou a nechat to tak stažené týden a neotvírat: mělo by to
srůst... ano, srostlo to.
Motor nakonec dostal rozum a já
přišel na to, jak jej startovat, jednak aby zapálil a jednak aby nevzal
obrácený chod. Vzhledem k tomu, že má řízeno sání membránou, je mu to
totiž jedno. Byl jsem překvapen solidním chodem na maximální otáčky a
relativně slušným výkonem. Ovládání plynu funguje, ale minimální otáčky
musí i tak být trochu vyšší, jinak by motor zejména po přidání zhasl.
Nakonec se mi pohonná soustava jevila jako dost sympatická.
Pokusil jsem se s motorem letět, což se krátce povedlo, ale muselo
dojít ke změnám: vyměnil jsem nádrž za
originál pro motory Cox o objemu 29,5 ccm (1
oz.).
Nádrž je akrobatická, ale z motoru nejde tlakování, takže jsem nakonec
odvzdušňovací hadičku dle návodu vyvedl uvnitř nádrže nahoru (je tam
pro to takové místo nad maximální hladinou paliva) a plnicí hadičku
jsem dal na dno a po naplnění ji ucpávám. Pro jistotu jsem objednal
nový motor, který se jmenuje
Cox .049 RC Cruiser Engine, což je
v podstatě starý dobrý
Babe Bee se zadní stěnou pro
ovládání plynu/otáček.
Cox Cruiser
Engine .049
Nový
motor na letišti naskočil ihned s pružinovým startérem, po krátkém
seřízení jeho deklarovaných cca. 40W s modelem
Chroust
docela slušně
cvičilo. Létal jsem i na nižší otáčky a po přistání jsem se je ještě
snažil snížit, což jde, ale po přidání plynu se motor zadusí a zastaví,
takže je třeba volit kompromis, kterým je poněkud vyšší volnoběh, při
kterém motor tarokuje a model normálně slušně létá bez razantního
stoupání, a zastavení motoru, což samozřejmě funguje. Prozatím volba
druhého volnoběhu moc neměla smysl, ale uvidíme, až se motor víc
zaběhne. S vyprazdňováním nádrže se postupně ochuzuje směs, takže i
ty nižší otáčky se postupně zvyšují. Víc od této konfigurace čekat
zřejmě nelze, ale i tak jsem velmi spokojený.
Později
jsem dořešil žhavení motoru originálním žhavicím boxem od Coxe, což mi
dává velkou nezávislost při létání, neboť žádnou jinou baterii ani
startér nepotřebuji.
Ke
žhavení používám dva vysokokapacitní alkalické monočlánky velikosti
D/LR20 (buřty - doporučeno výrobcem motorů), v mém případě zn.
Westinghouse (každý o kapacitě 20 000 mAh/20 Ah)