Již asi 14 let jsem měl Reichardův větroň
P-13
Sport,
se kterým jsem létal především na svahu, mnohem méně pak na gumicuku. V
posledních zhruba šesti letech jsem s ním však nelétal vůbec. Občas
jsem jen vzpomínal na jeho perfektní letové vlastnosti a nakonec se
loni zrodila myšlenka jej omotorovat. Na webu firmy Reichard jsem
zjistil, že větroň ani trupy už nejsou v nabídce, ale firmu jsem
oslovil a protože jí zbyly formy na laminování, zhotovila mi trup na
elektroverzi vyztužený uhlíkem.
Původní čistě větroňářský trup byl měkký a praskal, toto však byla
úplně jiná kvalita. Začal jsem přemýšlet, jak větroň osadit, protože
původní trup počítal se sedmi resp. osmi NiCd položenými nad servy, já
však chtěl použít lipolky a uspořádat vše moderněji. Místa tam moc
nebylo: navrhl jsem překližkové lože tak, aby vedle dvou za sebou
umístěných miniserv bylo místo na baterii alespoň 2200 mAh 3s. Nakonec
to dopadlo dle snímku: serva jsou polohovaná, takže jedno má náhon výš
než druhé, je třeba ovládat plovoucí výškovku a směrovku:
Jak je vidět, serva na směrovku (vpředu) a výškovku (vzadu) jsou
Hextronik MG-14 a Corona CS-939MG, obě s kovovými převody. Aby se vše
vešlo, lože serv a baterie není vodorovně, ale natočeno tak, že levá
část je výš než pravá (po směru letu). Křídla a výškovku jsem použil
beze změny z původního čistého větroně P-13 Sport, směrovku jsem
postavil znovu.
Motorový setup
Motor jsem chtěl skutečně jen na přimotorování nikoli na razantní
stoupání. Zalíbil se mi Emax GT2812/10 kV 970, který papírově má mít s
vrtulí 12x6 tah 1350 g a odběr max. 27 A. Je krátký a po zabudování
jsem zjistil, že o moc delší by se nevešel, max. něco jako Axi 2814/xx.
Protože jsem si nebyl jist, zda motor časem neobměním, použil jsem více
dimenzovaný regulátor, a to Hobbyking 40A Blue Series s SBEC 5A. Když
jsem začal vše rovnat a zapojovat, trochu jsem trnul, zda se mi tam vše
vejde. Nakonec jsem nasoukal regulátor dospodu mezi lože a dno trupu a
malý přijímač Hitec Optima 6 Lite až dozadu pod křídlo.
Baterie
se tam vejde naležato PeckaPower 3s 2200 mAh 35/50C. Když jsem podle
původního větroně poměřoval těžiště, musel jsem vlevo dopředu umístit
80 g olověné rybářské závaží. Letová hmostnost modelu tak vystoupala na
1460 g.
Zálet
Pro zalétání jsem si vybral relativně klidné podvečerní počasí dne 17.
dubna 2018 na mírném svažitém terénu mezi Roblínem a Kuchaříkem. Měl
jsem strach, co se bude dít, protože dle starého trupu nešlo nastavit
výškovku, neboť tvary trupů a základní úhly seřízení se z výroby lišily
a těžiště bylo proti čistě větroňářské verzi trošku víc vzadu. Naštěstí
foukal mírný vítr zhruba proti svahu. Model jsem hodil a kupodivu jsem
na seřízení nemusel v první chvíli vůbec nic měnit. Létal nádherně, má
stejně jako čistý větroň vynikající kluz a styl letu. Protože jsem
neměl nastavený na vysílači časovač, po několika minutách jsem přistál
a nastavil si oba dva časovače, tj. celkový letový čas a motorový čas.
Poté jsem znovu vystartoval. Motorové stoupání není nijak razantní, ale
dostačující, nakonec jsem celkem za oba dva lety použil motor asi po
dobu sedmi minut a dobíjel jsem 1981 mAh, což mi vychází na průměrný
odběr cca. 17 - 18 A, tj. méně než jsem čekal. Může to být častečně
způsobeno vrtulí: je tam sklopná vrtule Graupner CAM 12x6 na kuželu
Pohodalet 40 mm, obvykle sklopné vrtule mají menší odběr než klasické s
týmiž parametry. Jsem si také jistý, že kdybych osadil Aeronaut 12x6,
tak odběr by byl vyšší, možná i baterie s vyšším C by k tomu také
přispěla. Nicméně je to tak, jak jsem si přál: mám dlouhý motorový let,
sice ne razantní, ale dobře se s ním hledá termika, takže druhý let
skončil za 62 minut, z toho motor byl asi 6 a půl minuty, ale to už
jsem přistával při napětí pohonné baterie 10 V.
S modelem je nádhera plachtit, sedí ve vzduchu majestátně jako přibitý,
má malé opadání; brzdy (křidélka nahoru) také dobře fungují, takže snad
jen v motorovém letu si ještě namixuju potlačení výškovky v závislosti
na plynu, i když rukama mi to také nečiní potíže. Z letu jsem byl
nadšený, a to jsem opravdu nečekal. Je to vynikající stroj a i po
letech velmi elegantní.
Létání
Podruhé jsem létal rovněž za klidnějšího slunečného počasí později
odpoledne 18. dubna 2018. Z tohoto létání jsou možná spolehlivější data
ohledně spotřeby elektrické energie: nalétal jsem 58 minut a
spotřeboval 2151 mAh (tolik jsem doma dobil), motorový let byl 6 minut.
Při zanedbání odběru serv mi z toho vychází průměrný proud do motoru
21,5 A. Vzhledem k tomu, že napětí při běhu motoru postupně klesalo od
cca. 12V do hodnot mírně kolem 9,5V, je rozptyl mezi špičkou a nejnižší
hodnotou cca 20%; potom se špičkový odběr proudu blíží 26A, což při
zohlednění vrtule odpovídá zhruba papírovým údajům výrobce. Jinak model
létal opět nádherně: vytočil jsem s ním několik stoupavých proudů a
také si parkrát užil nízko nad zemí příjemné nulky.
