Optimalizace pohonu Variant II
Variant
II od počátku
létal s motorem Axi 2217/20 s vrtulí Graupner 12x6 a později AeroCAM
12x6,5. Zvláště s touto poslední vrtulí (kužel MP JET 40 mm) jsem došel
na hranici toho, co je s velkou vrtulí možno z tohoto motoru na větroni
dostat:

Power supply Constant voltage 11,10 Volt
ESC Turnigy Plush 30A
Motor AXI 2217-20
KV 859,6 rpm/V Weight 72 g Max 18,0 A Max Eta 79,4%
Propeller 12x6,5 AeroCAM 42mm
Performance Data
Prop speed 6679 rpm / Current 18,29 A
Static thrust 1153 g / Power in 203,0 W
Vopt 52 km/h/ Power out 137,5 W
Thrust efficiency 5,7 g/W / Drive efficiency 67,7%
Mrzela mě zejména poměrně nízká účinnost pohonu, jinak ale byl statický
tah mírně vyšší než hmotnost modelu. Tahu bylo dosahováno při nižší
rychlosti. V praxi měl model poměrně velmi slušnou stoupavost; vzhledem
k nízkému odběru jsem měl s akumulátorem 2200 mAh k dispozici cca. 7
minut motorového letu.
Nedávno jsem objevil na webu měření červeného motoru Turnigy 2836 1000
kV (má stejný průměr statoru jako výše uvedený Axi), která ukazovala na
lepší účinnost, než má Axi 2217/20. Obdobně jsou na tom i ostatní
červené motory Turnigy. Motor však má daleko vyšší počet otáček na
volt: deklarovaně sice 1000 ot., ale měřením bylo zjištěno, že je to
kolem 1270 ot. Dle Drivecalcu - samozřejmě při vyšším odběru - by měl
pohon srovnatelný tah s vrtulí AeroCAM 9,5x5, ale při vyšší rychlosti.
Výkon by však byl o více něž 70 W vyšší, rovněž tak i účinnost pohonu o
něco vyšší:

Power supply Constant voltage 11,10 Volt
ESC Turnigy Plush 30A
Motor Turnigy 2836-1000
KV 1270,9 rpm/V Weight 81 g Max 30,0 A Max Eta 79,6%
Propeller 9,5x5 AeroCAM 42mm
Performance Data
Prop speed 10424 rpm / Current 26,65 A
Static thrust 1191 g / Power in 295,8 W
Vopt 63 km/h / Power out 210,7 W
Thrust efficiency 4,0 g/W / Drive efficiency 71,2%
Jde tedy o dva radikálně jiné pohony; tady jsou oba společně s
vrtulemi, kužely a regulátory:

Motor Turnigy 2836-1000 je mírně těžší než Axi 2217-20 a má delší a
silnější hřídel (4 mm vs. Axi 2217 má 3,17 mm); proto byl použit kužel
Pohodalet 40 mm, který však má mírně vyšší rozteč uchycení vrtulových
listů, takže pohon s Turnigy 2836-1000 bude mít ještě mírně vyšší
výkon, než ukázal Drivecalc.
Jako regulátor jsem použil relativně nový Hobbyking 30A Blue Series se
spínaným BEC 3A, což již samo o sobě spolu s přímým připojením
přijímače Optima 6 k pohonné baterii zaručuje stabilitu palubní
elektroniky.
Pohon s motorem Turnigy 2836-1000 díky své větší spotřebě poskytuje s
uvedenou baterií 2200 mAh o dvě minuty kratší motorový čas, než pohon s
motorem Axi 2217-20.
Byl jsem velmi zvědavý, jak se nový pohon projeví v praxi. Zatím mohu
říci, že je přinejmenším rovnocenný pohonu s motorem Axi 2217-20.
Názorně to ukazuje, jak je u větroňů důležitý statický tah a jakou roli
k tomu hraje rychlost a celkový výkon ve wattech. Variant II má poměrně
rychlý profil MH 30 (který ale umí létat i pomalu), takže se rychlosti
zas tak nemusíme bát jako u pomalejších profilů.
Znamená to při mém novém setupu změnit způsob řízení modelu v motorovém
letu při stoupání tak, aby mu byla dovolena vyšší rychlost. Samozřejmě,
že svou roli hraje i pokles napětí na baterii při zatížení, který u
obou pohonů může být různý. Pokud jde o baterii dostatečně tvrdou, tj.
s malým poklesem napětí při zatížení (u mě Turnigy 2200 mAh 25-35C),
pak nový pohon umožní až kolmé stoupání. S měkčí baterií (u mě Zippy
Flightmax 2200 mAh 20C) to není možné, nicméně pokud umožníme modelu
rychlý rozjezd, pak nový pohon vypadá velmi dobře. Zatím však nevím,
který z obou setupů je lepší.
U větroně, který není hotliner, tj. nestoupá velmi rychle kolmo s malým
odporem vzduchu, se dost dobře uplatňují pohony s velkými vrtulemi a
velkým tahem, přičemž výkon ve wattech je méně kritický; naopak: čím
rychlejší větroň, tím si můžeme dovolit menší tah a vyšší výkon. Tato
dvě pojetí se u určitých modelů při určitých konfiguracích setkávají,
což je i můj pocit z nového setupu u mého modelu Variant II. U něho je
také vidět, že pohon je aplikovatelný zejména při plném výkonu, kdežto
při výkonu například polovičním (půl plynu) je velmi neúčinný, což u
pohonu s Axi 2217/20 s velkou vrtulí tak není.
Rovněž je důležitý i další poznatek - a to i obecně pro stoupání
elektrovětroně, který právě není hotlinerem: účinnější je stoupavá
spirála než přímý stoupavý let. To ostatně ti, kteří létali volné
modely na motor nebo ještě spíš na pohon gumovým svazkem,
velmi
dobře vědí.
Časem uvidím, zda o něco rychlejší stoupání za cenu ztráty asi 2 minut
motorového letu stálo za to. U hotlineru/warmlineru Basic byla odpověď
jednoznačně, že ano; tady si nejsem zas tak příliš jistý. Chce to víc
polétat a uvidím. Každopádně ani tento rychlejší pohon není špatný a
dobře slouží, je jen zásadně jiný právě na nehotlinerovského větroně.
29. června 2011 jsem létal vpodvečer s tvrdším tříčlánkem Turnigy 2200
mAh 25-35C; s tímto pohonem je
Variant
II schopen stoupat v prvních letech prakticky kolmo vzhůru, ale lepší
je se pohybovat kolem 75-85 stupňů. Jde o velmi účinný razantní pohon,
rozhodně se mi zamlouval. S méně tvrdou baterií (mám Zippy Flightmax
2200 mAh 15C) je stoupání vlažnější.
* * *
Po delší době jsem vytáhl Varianta II 11. prosince 2011, byl asi 1°C,
úplný klid, žádná termika. Ladil jsem výše uvedený pohon: stoupání je
skutečně možné takřka kolmo i při značně vybité baterii (výše uvedená
Turnigy 2200 mAh měla kolem 10V nebo i mírně pod 10V při zátěži ke
konci létání). Zásoba motorového letu je přes 5 minut (asi 5 min. 20
s.), přistál jsem a doma dobil asi 2020 mAh. Při stoupání je potlačena
výškovka, jinak by model šel do přemetu, motor táhne velmi silně a
nekompromisně. Všímal jsem si také, kolik vteřin potřebuji k dosažení
slušné výšky: v průměru je to 12 - 14 vteřin a pak plachtění.
