S Basicem létám stále,
tedy i počátkem
roku 2014. Trochu jsem se
rozhodl ho seřídit: od dob napsání prvních řádek o tomto modelu se
změnila
pohonná baterie, původní baterie Himodel 2200 mAh 10C (pouze!) šla do
Břeťova EPP modelu, kde slouží dodnes, tedy funguje od r. 2008; pro mě
ale už
ztratila dostatečnou tvrdost. Létám tedy s bateriemi Turnigy 2200 mAh
25 C a jediné, co jsem teď změnil, bylo posunutí těžiště dozadu. Dle
plánu má mít Basic těžiště v 53 mm od náběžné hrany křídla, ale já díky
jiné bateriii létal s těžištěm ještě více vpředu. Od neděle 5. ledna
2014 jsem však baterii posunul hodně dozadu, takže těžiště je teď asi
10 mm za doporučeným bodem. Bál jsem se, že model neuřídím, ale je to v
pohodě, i když vidím, že je citlivější: zlepšil se kluz a i Dive Test
teď vychází celkem přijatelně; předtím šel model při Dive Testu hned
nahoru a létal
vlastně s mírně nataženou výškovkou. Ta je teď v nule nebo i mírně
potlačená, odhadem 0,5 stupně.
Protože je ale vlastně zima, tak baterie jsou líné a já začal
přemýšlet o razantnějším pohonu, protože na 3s lipoly z ROTONu 200w už
víc nedostanu. ROTON 200w by byl vynikající na 4s lipoly s menší vrtulí
(myslím tak AeroCAM 8x5). Pokud totiž klesne napětí na 3s lipoly při
plném plynu (a v zimě to
je hned) na 10v, tak mohu počítat s výkonem asi 125W při poměrně malé
rychlosti 54 km/h - proti ca. 160W při rychlosti 57 km/h při napětí
11,1V.
To vše mě přivedlo k závěru instalovat do Basica motor Turnigy 2836
1000 kV, který by se
stejnou vrtulí (Aeronaut 9,5x5) dal kolem 210W výkonu při 11,1V a ještě
165W při 10V - tento pohon mám otestovaný s modelem Variant II, v němž
byl tento malý Turnigy nakonec zaměněn motorem Axi 2814/12.
Tuším, že optimální do Basica by asi byl Axi 2217/12, kde bych se
dostal na 288W výkonu
při 11,1V a ještě 227W při 10V a vrtuli 9x5. Vše je to ale o dalších
investicích, kdežto motor Turnigy 2836 1000 kV byl nevyužitý a k
dispozici spolu s
modrým regulátorem Hobbyking 30A (3A SBEC), tedy šlo jen o to, do
Basica dát
úplný starší pohon z Varianta II tak, jak je popsán
zde.

Po troše modelování pohonu na Drivecalcu jsem se však ale nakonec přece
jen rozhodl do pohonu trošku investovat. Samozřejmostí byla sice jiná
kleština 4 mm na motor Turnigy 2836 1000 kV (proti 3,17 mm pro motory
Axi 22xx nebo ROTON 200w - naštěstí ji pan Vaňouch měl), ale motor jsem
osadil také většími vrtulovými listy. Důvod byl jednoduchý: rychlost,
neboť s vrtulí Aeronaut 9,5x5 bylo optimum při 65 km/h, kdežto s vrtulí
Aeronaut 10x6 při 75 km/h - srovnej malou rychlost u ROTONu 200w.
Vrtulí Aeronaut 10x6 se i mírně zvedl výkon. Porovnání vypadá takto při
konstatním proudu 11,1V.
|
ROTON
200w +
vrtule AeroCAM 9,5x5
|
Turnigy
2836-1000 + vrtule AeroCAM 9,5x5
|
Turnigy
2836-1000 + vrtule AeroCAM 10x6
|
Otáčky
vrtule
|
9 505 ot/min
|
10 467 ot/min
|
10 274 ot/min
|
Statický
tah
|
990 g
|
1201 g
|
1379 g
|
Rychlost
|
57 km/h
|
63 km/h
|
75 km/h
|
Proud
|
21,01 A
|
26,83 A
|
28,35 A
|
Příkon/Výkon
|
233,2/159,6 W
|
297,9/213,1 W
|
314,7/221,6 W
|
Účinnost
pohonu
|
68,4%
|
71,5%
|
70,5%
|
V neděli 12. ledna 2014 dopoledne jsem se odhodlal k testovacímu letu.
Svítilo z boku z levé strany nepříjemné ostré slunce a foukal poměrně
silný nárazovitý studený vítr. Odstartoval jsem na půl plynu. Bylo to
bezpečné, a tak jsem dal plný plyn. Basic vyrazil vzhůru, pohon se
velice osvědčil a model získal na dynamičnosti. S ROTONem sice stoupal
kolmo vzhůru, ale pomalu, teď sviští poměrně slušně rychle nahoru.
Proudové hodnoty všech setupů uvedených v tabulce jsou v rámci
maximální zatížitelnosti motorů.
Jediným překvapením po asi 35 minutách prohánění se po nebi byla
odpadnutá hlava předního plastového šroubu, jímž se upevňuje výškovka k
trupu. Netuším, zda se to stalo při přistání (se zvednutými
flaperony/křidélky) v nepříjemném větru nebo za letu. Inu, v
chladu je plast křehký, ale ve mně tak trochu zatrnulo...
Reklama
ROTONu na křídlech
zůstala, ale uvnitř je již Turnigy 2836-1000
Další létání následovalo v neděli 2. února 2014: bylo pod mrakem,
bezvětří a kolem 0
oC.
Baterky byly tím pádem nepříliš tvrdé, hned po startu spadly téměř na 9
V, poté šly max. kolem 10V, později méně, takže pohonná soustava
rozhodně nebyla s to dodávat maximální výkon. Pokud srovnáme s tabulkou
nahoře /vrtule 10x6/, tak při napětí 9 V hovoříme o výkonu cca 135 W
při 64 km/h a tahu 960 g, kdežto při 10 V je to 173 W při 70 km/h a
tahu 1150 g. Každopádně tah převyšuje ve všech případech hmotnost
modelu, takže Basic stoupal kolmo, ale pomaleji. ROTON 200w by na tom
byl při obdobných podmínkách asi o 40 až 50 W výkonu hůř při výrazně
nižší rychlosti a tahu. Ten by dokonce při napětí 9 V spadl na hranici
hmotnosti modelu.
Basic před
složením do krabice
Každopádně jde o velmi povedený setup a onu neděli jsem se s Basicem
hezky proletěl. Občas jsem nešetřil na motorovém letu, ale i přesto
jsem přistál bez jakékoli termiky po 64 minutách. Odhaduji, že kdybych
se soustředil na délku letu a hospodárné využití motoru, mohlo to být
nejméně 80 minut. Posunutí těžiště dozadu modelu velice prospělo, má
velmi dobrý kluz s malým opadáním a dobrou pronikavostí. U tak malého
větroně je to obdivuhodné.
Prozatím budu létat s tímto setupem, i když mě láká ještě přitvrdit:
nejlevnější cestou k tomu by bylo pohánět osazený motor lipolkami 4s.
To už bych se dostal s plně nabitou baterií na výkon mírně přes 300 W
při rychlosti 90 km/h.
2. února
2014 na letišti
Modelklubu Lipence
21.
prosince 2014 po létání v
bouřlivém větrném počasí
Včera v neděli 13. listopadu 2016 jsem se odhodlal vyměnit u motoru
Turnigy 2836-1000 ložiska,
protože zejména při nižších otáčkách už nepěkně chrastila. Vlastně
chrastila od té doby, co jsem trošku tvrdším způsobem přistál víc na
špici trupu v silném větru asi před rokem a půl. Výměny ložisek jsem se
bál, přestože náhradní japonská jsem už měl koupená delší dobu. Nakonec
jsem motor vymontoval z trupu, povolil dva červíky na jisticím kroužku
u čela motoru a jal jsem se vytahovat stator ven z klece. Přední
ložisko se samo začalo vysunovat, takže nebyl problém jej po vytažení
odebrat... a ani zadní ložisko nepředstavovalo žádný problém. Dal jsem
nová ložiska a motor zkompletoval, už při ručním otáčení rotoru byl
zvuk lepší a po zabudování zpět do trupu běžel motor na nízké otáčky
potichu. Tak snad trochu tím stoupne i výkon. A hlavně to nebude kazit
dojem z létání.
Předtím jsem byl na letišti a nalétal v mírně mrazivém počasí 62 minut.