Neděle 13. listopadu se čtyřtakty ASP
Od rána byla hustá mlha a mrzlo -2
oC. Přesto
jsem se rozhodl
jít na letiště. Tam byl jen Břeťa a vzhledem k husté mlze jsme
nedohlédli ani na konec naší přistávací dráhy. Mlha se postupně
zvedala, a tak jsem nastartoval malý čtyřtakt ASP FS30 AR v polomaketě
Fokker E. III a začal jsem mlhu rozhánět, ale dále než na 30-40 metrů
od sebe jsem se neodvážil.
Nakonec z toho byl docela hezký den s mírně zamlženým horizontem...
sluníčko ale svítilo, takže se okolí ohřálo asi na 6
oC.
Vzápětí šel do vzduchu i Břeťa se svým SlowPokem, osazeným čtyřtaktem
ASP FS80 AR (13 cm
3).
Kvůli většímu efektu létá Břeťa s barevnou stuhou.
Navzdory chladnému počasí šly oba motory velmi dobře. Za sebe mohu
říci, že mě prozatím ASP FS30 AR o objemu 5 ccm příjemně překvapuje.
Fokkeru E. III stačí k pohodovému létání asi 1/4 plynu, takže v zásobě
je značný tah jak pro kritičtější situace, tak i třeba na přemety,
které umí Fokker už asi na 2/3 plynu z místa. Na plný plyn pak létá
dost rychle a razantně, nicméně dá se udržet ve vzduchu takřka na
volnoběh, aniž by hrozilo přepadnutí po křídle. Svědčí to jak o delším
trupu a hlavně o pozitivních vlastnostech profilu křídla.
Asi před měsícem jsem také u Fokkera předělal podvozek, a to tak, že
jsem posunul kola více dopředu. To velmi pomohlo, takže problémem už
není pojíždění ani přistávání; předtím měl model tendenci se převracet
při přistání přes předek. Pro vzlet je i nadále vhodnější kratší tráva.
Obráceně (invertně) montovaný motor velmi dobře startuje, což se
potvrzuje i u Saito 40a na modelu Sopwith Pup. Rovněž nemá tendenci se
zahlcovat při nižších otáčkách. Zjevně se také lépe chladí než
například Saito 45S na mém Nieuportu 17, který je po kruhovým krytem
motoru nastojato. ASP má však jiný zvuk než Saito a také nemá v
klidovém stavu tak velkou kompresi.
