Tuto stránku jsem se
rozhodl založit
jako kroniku svého poletování a jeho fotografickou dokumentaci.
Důležité technické věci související s jednotlivými modely uvádím nadále
u nich.
2015

Ve velkém větru a za mrazivého počasí jsem se
trochu
prolétl s Variantem II nad Hronovem Na Vrších 500 m n.m. - v pozadí
Vrchmezí v Orlických horách. Rok starý tříčlánek Zippy 2100 mAh 35 C
tahal i za zimy velmi svižně, ale v prudkém slunci a nárazovém větru to
moc hezké polétání nebylo.

V závěru roku není příliš času na létání a ani
počasí moc
nepřeje, a tak jsem se jen proletěl počátkem prosince v silném větru s
Basicem.
Havárie...
Ne vždy jsou z létání jen
radosti... rozhodně
letošní září je smutné. Nieuport 17 byl po 14 letech služby zničen
kvůli výpadku řízení. Mám za to, že se pravděpodobně resetoval v
důsledku poklesu napětí přijímač Optima 6 a přemýšlím, že i u
motorových modelů jej budu napájet odděleně jiným zdrojem,
pravděpodobně 2s lipoly. Ukazatel napětí po havárii ukazoval při
zatížení třemi servy fluktuaci mezi 4,7 a 5,2 V, takže reset při záteži
pěti serv považuji za možný.








Motor si vzal kamarád Břeťa do servisu,
doufám, že mu moc
nic nebude, i když to schytal asi z 10 metrů napřímo a na asi 3/4
plynu... a to se mi bezprostředně předtím s ním se létalo dobře... byla
neděle 20. září 2015. Nakonec mi zbyla jen zadní část trupu s výškovkou
a směrovkou, které nebyly poškozeny. Uvidím, jak dál, zatím mám
nechuť...
Počátkem září také havarovalo Ansaldo, ale ne tak kriticky... spíše té
havárie využiju ke změně kamufláže z mexické na italskou... trošku se
jen pošramotil trup, vše ostatní v pořádku. Model se totiž propadl asi
z jednoho metru při přistání a protože je mohutný, zanechalo to
viditelné stopy.
Stíhačky

V pátek 21. srpna 2015 a také v neděli 23.
srpna 2015 jsem
létal se stíhačkami z I. světové války; pořídil jsem provětrat znovu
Nieuporta 17 po úpravě podvozku a změně orientace výfuku (vadil
vyrovnání podvozku) a hlavně jsem proletěl i Fokkera E. III. U
Nieuporta jsem vyměnil na motoru SY vrtuli, tj. G-Sonic Pro 12x6 jsem
nahradil vrtulí APC 13x4 (tento rozměr je jedním z doporučených
výrobcem). Výkonu to rozhodně prospělo, možná také tím, že vrtule
G-Sonic byla příliš lehká. Pak ještě zbývalo seřídit na méně nitrované
palivo motor ASP FS 30 AR na Fokkeru, což šlo celkem bez problémů. S
oběma modely jsem si hezky zalétal (5 letů s Nieuportem a 4 lety s
Fokkerem). Drobné oděrky samozřejmě byly, hlavně ale musím předělat na
Nieuportu ostruhu, stávající je již rozlámaná a špatně vede.

Zde jsou oba modely po létání...
v neděli jsem pak ještě (a v závěru létání i ve velmi silném
větru)
prolétl polomaketu Sopwith Pup... Saito FA 40a na méně nitrované
palivo (změna na 5% z 10% - obojí Tornado Flight) běželo také velmi
dobře.
Nieuport 17

Po delší době opět na letišti Modeklubu
Lipence, a to v
úterý 4. srpna 2015 večer. Rozhodl jsem se provětrat starého Nieuporta
17 s motorem SY FS 52 AR. Bylo nám oběma hodně horko, ještě o 1/2 sedmé
večer 36o C. Myslím, že i na výkonu motoru to
bylo trochu
znát. Létal jsem na Tornado Flight 5% nitra s černou vrtulí G-Sonic
Pro 12x6. Tři příjemné lety vč.vzletu a bezpečných přistání... nicméně
model je trochu pokroucený a podvozek také... budu s tím muset něco
udělat. Překvapilo mě, jak dlouho zůstal motor horký po posledním letu.
Orion v3
V neděli 14. června 2015 kolem poledne zatím
nejdelší let
s elektrovětroněm, a to 2 hod. 20 minut (140 minut) na letišti
Modelklubu Lipence.
Zpočátku se nezdálo, že bude let dlouhý, ale asi po 40 minutách létání
se objevila termika, a to už bylo lepší.
Přistával jsem s pohonnou baterií o napětí asi 10,2 V, už ale
postrádala na tvrdosti a byl nejvyšší čas ji dále netrápit byť jen
menším stoupáním.
Ansaldo SVA-1 Balilla
Třetí letošní létání s Balillou bylo 10.
června 2015 navečer:

Jak je vidět při pozorném prohlédnutí
fotografií nad a pod
tímto odstavcem, tak flexi vývod spalin od motoru nevydržel vibrace a u
motoru praskl. Stalo se to za letu: okamžitě se zvýšil hluk a řekl
bych, že i výkon motoru. Kovová hadice se uklepala hned u závitové
příruby, kterou byla nasazena na prodloužení kolena výfuku. Trubici
jsem ještě na letišti vyndal a otočil (druhá příruba zůstala) a odlétal
tak ještě dva lety. Doma jsem hadici zkrátil a vyvedl ji tak, aby se
vůbec nedotýkala spodní části krytu motorového prostoru, tj. aby volně
vycházela ven... třeba to tak déle vydrží.....

Byl klidný večer a musím říci, že si na model stále zvykám, při létání
mu spíše sluší rychlost, ale cvičil jsem i pomalé průlety nad zemí...
doma jsem pak ještě docentroval obě poloviny výškovky, zdálo se mi
totiž, že jedna polovina se vychyluje mírně více... jinak starty a
přistání jsou spolehlivé a taky spotřeba paliva je větší, než jsem byl
zvyklý s menšími motory... ona ta patnáctka čtyřtakt je o něčem jiném
než nižší kubatury tohoto druhu motoru.
Již druhé letošní létání s Balillou se uskutečnilo navečer 4. června
2015:

Sice bylo teplo, ale stabilně a dlouhodobě je nepříjemný
vítr,
který v nárazech fouká od Radotína, tj. pilotovi do zad a kolmo na
dráhu, takže startovat se musí buď po větru nebo s bočním větrem, což
je pro polomaketu dvouplošníka z I. světové války dost nepříjemná
situace. Už jsem to ale nevydržel a po práci zamířil na letiště. Jediná
letošní změna na Balille je vývod spalin kovovou prodlužovací flexi
hadicí o délce 170 mm od britské firmy Just Engines pod model - na
straně motoru je hadice našroubována na pravoúhlou výfukovou přechodku
od téže firmy - vše vedeno kolmo dolů a pak stočeno pod trup a tam
ještě fixováno:

... na pravé podvozkové noze je vidět olej vydechovaný z
karteru
motoru.

... celkově to vypadá takto... za povšimnutí stojí také
odvzdušnění
nádrže vedené proti směru letu, aby podtlak nevysával při letu
palivo... nádrž na Balille není tlakována, tlumič se totiž nikam
nevejde.
Uskutečnil jsem celkem jen dva lety, u toho druhého s jedním
mezipřistáním. Mé obavy ze směru větru se nejvíce projevovaly při
létání. Kupodivu ani při startu ani při přistání nebyly s bočním větrem
potíže: motor má dostatek výkonu a při přistávání se dá Balilla značně
zpomalit, takže tyto dva základní manévry probíhaly celkem suverénně.
Horší to bylo v letu ve výšce cca. 20 - 30 metrů, kdy foukal vítr šikmo
do pravého boku modelu a ještě s nečekanými poryvy... motor to sice
bezpečně zvládal, ale Balilla letěla vždy nakloněná ve skluzu pravými
polovinami křídel dolů. Spravila to vždy spolehlivě pravá zatáčka na
konci letového prostoru na cca 1/3 plynu, z ní už Balilla vylétala vždy
stabilizovaná a v pořádku. Ani můj pocit z letu s větrem do levého boku
modelu nebyl optimální.
Moc příjemné polétání to ale nebylo, vydatně k tomu přispívalo i ostré
večerní slunce, při kterém se mi v trochu větší dálce těžko určovala
přesná poloha modelu, zejména zda letí nakloněný doleva či doprava.

Kolegové si často myslí, že
model má italský marking... pokud ještě
řeknou, že je to italská stíhačka, tak souhlasím, ale marking je
mexický: národní barvy jsou totožné, ale italské výsostné znaky jsou
soustředné kružnice v národních barvách, kdežto mexické výsostné znaky
jsou trojúhelníky letící přeponou napřed (v obou případech jsou barvy
odprostřed ve sledu zelená, bílá, červená) - tyto znaky se v obou
zemích používají dodnes.
Orion v3 a Mariposa

Už jsem si zvykl, že v Hronově létám vlastně
jen s
Mariposou. Bylo tomu tak i 29. a 30. května 2015, kdy vál poměrně
vydatný jihozápadní vítr, což pro větroňáře znamená pokusit se jít na
svah do Žďárek (vrcholí kótou 510 m n. m. a říká se mu také Bartoňka -
v mapě název však není). Problém tohoto svahu je, že jsou na něm pole a
pastviny... přesto jsem to zkusil a vyšel jen první převýšenou část nad
vesnici (asi 440 m n. m.)
29. května mě po 20 minutách vyhnal blížící se déšť a než jsem dojel
domů, už byla skoro průtrž mračen.

Žďárky jsem si zopakoval následující den. Létat jsem začal asi v 18
hodin navečer, místy foukal poměrně nepříjemný vítr. Tato dolní část
svahu docela slušně nosí, ale také trpí občas slušnou turbulencí, takže
se musí létat velmi pozorně... na rozdíl od ní je horní část svahu
pohodová a velmi oblíbená... tedy pokud se tam dnes dá kvůli pasoucím
se zvířatům létat. Motoroval jsem jen v krizových situacích, tj. když
jsem se dostal výrazněji pod sebe... tam totiž bývá velká turbulence a
proudění je v dolní polovině této části kopce narušeno krajinou před
ním. Celkem jsem užil asi dvou a půl minut motorového letu, někdy i
proto, abych se dostal do vlny výše před kopcem. Místy studený prudký
vítr mě přiměl k přistání v cca. 20 hodin po 2 hodinách a 2 minutách
letu (122 minut).

A protože toto jaro je velmi větrné, ke slovu
přicházejí
rychlejší větroně, tj. také Orion v3; ostatně už 14. února 2015 jsem
zalétl na letišti Modelklubu Lipence jeho nejdelší let: 1
hodina
32 minut.
... průměrně jsem vždy létal kolem 45 minut.
Basic

Je počátek května a fouká silný divoký vítr
již několik
dní. 9. května 2015 jsem létal s Basicem a den poté s Mistralem. Časy
nebyly nijak zvláštní, protože termika nebyla, nebe bylo studené a plné
ostrých poryvů silného větru - v obou případech jsem přistál za cca.
45 minut.

Když jsem přistával s Basicem, divoce foukalo
a u země
byla nevyzpytatelná turbulence - model jsem nakonec posadil se
zvednutými flaperony/křidélky snesením se asi z jednoho dvou metrů
kolmo na zem na břicho - a byl jsem rád, že to bylo bez úhony. Ve
vzduchu prudký vítr Basicovi nevadil, ale příjemné polétání to nebylo -
totéž lze říci i o létání s Mistralem o den později.

Variant II

Z důvodu značného pracovního zatížení jsem se
nemohl
dlouho dostat k létání, až v pondělí 4. května 2015 jsem vyjel nad
Choteč s Variantem II. Byl podvečer, ale bohužel vítr se stočil, takže
nešel proti svahu, spíše podél a poté šikmo od svahu, takže o příjemném
svahovém proudění jsem si mohl nechat jen zdát. Dál od svahu se model
propadal, nad planinou nad ním tak nějak normálně létal, jen mi řezalo
do očí zapadající slunce. Celkových 56 minut v těchto podmínkách není
pak vůbec špatných. Létal jsem s novou baterií Zippy Flightmax 2100 mAh
3s 35C, což se projevilo krásně v razantních stoupáních. Po posledním
stoupání kleslo napětí na 9,6 V, pak se v kluzu ustálilo na 10 V, ale
protože jsem byl velmi vysoko, šel jsem rychle dolů a přistál. Poté
jsem si model hodil z ruky jen asi na 3-4 vteřiny motorového letu a
douklouzal dolů... baterie již byla jen 9,6 V. Po příjezdu domů měla v
klidu 10,35 V a já ji jen konzervačně nabil.
Tímto vším chci jen říci, jak důležitá je telemetrie zvlášť, když máme
vysoké odběry proudu v motorovém letu; před posledním stoupáním měla
pohonná baterie v kluzu modelu ještě 10,6 V, ale je pravda, že motorový
čas už šel mírně přes 4 minuty. Setup je stále Axi 2814/12 s vrtulí
Aeronaut 9,5x5 - viz podrobněji
zde.
Sopwith Pup

Poprvé v r. 2015 s modelem na spalovací motor: tentokrát polomaketa
Sopwith Pup na Saito FS-40a (6.6 cm
3)
Mistral
O velikonočním pondělí jsem využil ranního sluníčka a vyjel
na
naše letiště Modelklubu Lipence s elektrovětroněm Mistral.
Měnilo se počasí a ovzduší bylo velice rozbité... během létání se směr
prudkého větru změnil o 180
o,
obloha se zatáhla a přistával jsem po 64 minutách již v prvním sněhu
nastávající vánice.. byl jsem nucen přistát, protože nebe vypadalo
hrozivě a byla velká turbulence. I přes značnou zkušenost jsem měl u
země plné ruce práce, nakonec jsem vzhledem k prudkému větru a
nečekaným poryvům volil pouze vyklopení křidélek nahoru (nikoli plný
butterfly) a držení modelu na rychlosti, čímž se eliminovalo jeho možné
částečně převrácení na křídlo nečekanými poryvy větru. Zajímavé bylo,
jak před nástupem fronty se sněhovou vánicí na jejím předním okraji šel
vzduch vzhůru; opravdu se krásně létalo, i když mi byla zima... předtím
to ale hezké nebylo, protože se střídaly prudké střihy větru. Když jsem
jel domů, venkovní teploměr v autě ukazoval pouze 1
oC.
Létal
jsem s novým (od konce minulého léta) tříčlánkem Rhino 3700 mAh 25C.
Nezdá se mi příliš tvrdý, ale na běžné létání stačí... používám jej
také v elektrovětroni Sirius.
Jen pro osvěžení připomínám, že t.č. létám s červeným motorem Turnigy
3639 1100 kV a vrtulí Aeronaut 13x6,5.
Mariposa
A ještě jednou s Mariposou za hezkého slunečného
podvečera... 20.
března 2015 jsem vyjel na Krkavčinu (575 m n. m.) nad Horním Kostelcem,
bylo mírné svahové proudění... nakonec jsem létal 1 hod. 46 min.
Přistával jsem již do tmy a ještě bez brýlí, takže včas:) ... šlo by to
ještě trochu déle, ale už opravdu přestávalo být vidět a byla mi nějak
zima - jak by ne, vždyť po nástupu do auta jsem zjistil, že byly minus 3
oC!
Poslední únorový den byla sobota a k večeru jsem ještě narychlo
vyjel na Studénka nad Hronov (kóta 489 m n. m.). Je to na kopci, ale na
všechny strany jen mírně zvlněná krajina, takže jsem se usídlil nad
mírnou terénní vlnou. Svahové proudění nebylo schopné model stabilně
nosit, ale pomáhalo... nemohl jsem létat dlouho, jen 32 minut (z toho
motorový let asi 2 min. 50 s.), protože zapadalo slunce... i tak to
bylo krásné polétání.

Basic
Na 4. ledna 2015 jsme se domluvili na
dopolední létání na
letišti
Modelklubu Lipence... ale nakonec jsem tam byl sám, foukal zuřivý vítr
při teplotě cca. +1
oC šikmo od Radotína... měl
jsem s sebou
sice dva elektrovětroně, Varianta II a Basica, ale vítr mě přesvědčil,
že do vzduchu půjde rychlý Basic.
Při letmém pohledu na napětí pohonné baterie při stoupání jsem zjistil,
že v chladu je pod plným zatížením jen mírně nad 9V - při kluzu měla
plné napětí. Naštěstí je rezerva výkonu veliká a i tak Basic stoupal
kolmo a rychle.
Níže je ukázán pokles výkonu pohonné soustavy dle Drivecalcu...
evidentně model ztratil něco ze své dravosti, ale při jeho hmotnosti do
700g je výkon stále dostačující; navíc při kombinaci s velkou
turbulencí a velmi silnými větrnými poryvy skákal Basic po obloze velmi
razantně... v podstatě jde zhruba o projev, který měl s ROTONem 200w
při plném napětí.
Napětí
při
plném zatížení motoru
|
Výkon
|
Tah//rychlost
|
Otáčky
motoru
|
Proud
|
11,1V
|
222,6W
|
1388g//94km/h
|
10520
ot./min.
|
28,5A
|
9,1v
|
140,2W
|
989g//80km/h
|
8788
ot./min.
|
21,1A
|
Variant II
1. ledna 2015
byla obleva, letiště pravděpodobně rozbahněné, a tak jsem
pozdějí
odpoledne zamíříl zalétat s Variantem II nad Choteč u Prahy. Bohužel,
vítr v nizších vrstvách byl podél mírného kopce, takže o svahovém
proudění nemohla být ani řeč.

Více než tři roky stará baterie Zippy
Flightmax 2200 mAh
již byla
nafouklá a její nabíjení den předtím ukázalo, že od ní nelze čekat nic
světoborného... na plný plyn napětí klesalo pod 10V a později i níže,
takže 50-minutový let nebyl špatný.

Dokonce jsem zkusil model ve vzduchu vyfotografovat... lépe se mi to
nepovedlo.

Doma jsem se pak rozhodl koupit novou pohonnou baterii...
Axi
2814/12 se sklopnou vrtulí Aeronaut 9,5x5 přece jen vyžaduje tvrdý
zdroj, aby byl účinnou pohonnou jednotkou.
S Variantem II jsem znovu létal až v neděli 25. ledna 2015 za celkem
nepříznivých podmínek a silného nárazového větru, který foukal přes
řeku na naše letiště Modelklubu Lipence... vystartoval jsem s novou
baterií Zippy 3s 2100 mAh 35C, kterou jsem původně chtěl dát do modelu
Basic. V chladu +1
oC se baterie chovala
dostatečně tvrdě,
létání byl ale spíš boj než pohoda... přistál jsem po 62 minutách a
abych rozmrznul, nalil do mě můj kamarád Břeťa velký hrnek horkého
kafe... možná by Variant chtěl větší tah při menší rychlosti (...
vzpomínám na Axi 2217/20 se sklopkou Graupner 12x6:)) ... i když takto
je to pro změnu docela fofr a nemusím dovažovat.