Další optimalizace pohonu Variant II
Jak
už to tak bývá,
některé modely se stávají pokusnými králiky:) U mě je to Variant II. Po
dvou různých motorizacích jsem se odhodlal k využití Axi 2814/12, který
u mě doma zahálel, tedy relativně velmi silného motoru s vysokým (1390)
kV (otáčkami na volt), který je doporučován firmou Modelmotors na
hotlinery do hmotnosti 1200 g.

Zajímavým faktem také je, že postupem času firma Modelmotors snížila
doporučení na vrtuli pro hotlinery: nyní doporučuje Aeronaut 9x5, dříve
to však bylo 9,5x5. Obrátil jsem se na Drivecalc a vyšlo mi, že při
napětí 11,1V je dle hodnot z německého testovacího měření motor s
vrtulí 9,5x5 přetěžován proudem cca 42,5A, přičemž výrobce uvádí max.
proud 35A. Když jsem si do Drivecalcu dosadil hodnoty z měření od firmy
Modelmotors (tak, jak jsou na jejích webových stránkách), vyšel mi
proud 34,82A. Vzhledem k tomu, že Modelmotors snížili rozměr doporučené
vrtule, vypadalo to spíš na skutečnost, že je motor výkonnější, než asi
byly první vyrobené kusy.
Protože motory Axi jsou kvalitní, rozhodl jsem se větší vrtuli zachovat
s tím, že posílím regulátor - předpoklad využití motoru je stejně jen
několik vteřin pro nastoupání. Jako regulátor jsem užil již vyzkoušený
optoregulátor Hobbyking SS Series 40-50A a Turnigy 3A UBEC with noise
reduction.

Tento regulátor se programuje pouze vysílačem a snáší krátkodobě proudy
do 50A. UBEC (spínaný zdroj) zase krátkodobě poskytne proud 5A.
Zapojení je takové, že jsou přímo a odděleně z pohonné baterie
napájeny: 1. regulátor, 2. přijímač, 3. UBEC (ten napájí pouze serva).
Takže i při shoření regulátoru přijímač a
serva nadále
fungují. Ostatně toto řešení jsem svého času používal na modelu
Mistral.

Axi 2814/12
a regulátor
Hobbyking SS Series 40-50A (zespodu má mohutný chladič)

Regulátor
Hobbyking SS Series
40-50A a dole vzadu pod přepážkou vyukukuje Turnigy 3A UBEC
Prakticky ověřená maximální doba chodu motoru
je se zdrojem
lipoly 3s Lipoly 2200 mAh 20-30C kolem 3 minut 40 vteřin. To spíš
ukazuje na to, že věrohodnější jsou data z Modelmotors, tedy při napětí
11,1V odběr na hranici 35A, výkon na úrovni 295W při účinnosti 76,2% a
statickém tahu 1495g. Chod motoru při pravdivosti německých dat by byl
kratší a výkon vyšší (337W při účinnosti 71,5% a statickém tahu 1634g).
Počet otáček vrtule je 11611 ot./min.(resp. 12138 ot./min.), tj. celkem
dost. Nicméně i při realitě odpovídající menšímu výkonu statický tah
ještě při napětí 10V převyšuje hmotnost modelu. Při svěží baterii se
bavíme o rychlosti kolem 70 km/h, což by Variant II s nízkým profilem
křídla MH 30 měl umožnit tak, aby se nebrzdila účinnost pohonu.
Byl jsem velmi napjatý, jak bude vše vypadat v praxi. Model snad ani
díky většímu motoru neztěžkl, protože nyní již nemusel být dovážen
(předtím ano). Pohon je skutečně velmi dravý a model stoupá naprosto
nesmlouvavě kolmu vzhůru. K tomu stačí vždy jen několik vteřin letu,
tj. 5 - 10 vteřin dle toho, jak vysoko chceme vylétnout. Já jsem
vypínal motor k večeru, až až jsem model také díky slabému oparu
neviděl. Celkem jsme nalétli 66 minut při oněch 3 minutách 40 vteřinách
motorového letu - přestal jsem, když baterie dávalo při plném zatížení
pod 10V a po vypnutí motoru již napětí nad 10V nestoupalo nebo jen
neochotně.
Porovnání obou modelů motoru Axi 2814/12 v Drivecalcu (v obou případech
byl max. proud uměle posunut, protože jinak by grafy nebyly vykresleny)

Graf na
základě dat motoru z webových stránek Modelmotors

Graf na
základě dat motoru z Drivecalcu

Samozřejmě, že je třeba také uznat, že jde i
velikostně o
různé kategorie motorů: zatím co Axi 2217/20 a Turnigy 2836-1000 mají
průměr statoru 22 mm (je používáno jen jiné značení), tak Axi 2814/12
má průměr statoru 28 mm. Hmotnostně má Axi 2217/20 70g , Turnigy
2836-1000 80g a Axi 2814/12 106g.
