Protože jsem se dověděl, že k modelu Mistral je dodáván nový trup, objednal jsem si jej. Nový trup umožňuje umístit servo výškovky do směrovky, což má za následek přesné ovládání výšky, a to je vlastně odstranění největšího nedostatku, který měl původní Mistral. Nový trup má také mírně delší přední část a jiné uspořádání vnitřku, tj. jiné přepážky.
Změnu trup jsem využil i k pokusu o jinou motorizaci: naposledy používaný motor Axi 2820/14 nebyl s vrtulí AeroCAM 13x8 vůbec špatný, ale po delším zkoušení výpočtů na Drivecalcu a na základě pozitivních recenzí jak na Bungymania tak i na RCMania jsem zvolil červený motor Turnigy 3639 1100 kV. K této volbě mě přiměly sice krátké, ale velmi pozitivní zkušenosti s jeho silnějším kolegou Turnigy 3648 850 kV na modelu Sirius. Skutečné kV je dle měření menší, a to kolem 910 kV a je téměř shodné s kV delší verze. Ta má však o něco větší výkon při totožné vrtuli, a to AeroCAM 13x6,5.
![]() |
![]() |
Jako regulátor jsem použil Himodel Fly Series Pro 40A pro SB se spínaným SBEC 5A. Dle měření a výpočtů by měl postačovat, protože při 11,1 V by se pohonná soustava měla dostat na příkon cca. 33 A.
Power
supply Constant voltage 11,10 Volt
ESC not registered
Motor Turnigy 3639-1100 Bungymania
KV 920,2 rpm/V Weight 142 g Max 55,0 A Max Eta 80,0%
Propeller 13x6,5 AeroCarbon 42mm
Performance Data Prop speed 8273 rpm Current 33,00 A
Static thrust 2638 g Power in 366,3 W
Vopt 64 km/h Power out 281,4 W
Thrust efficiency 7,2 g/W Drive efficiency 76,8%
Z
uvedeného
vychází, že pohonná jednotka dosahuje vynikajícího statického tahu při
daleko menší rychlosti, než to mu bylo u předchozího pohonu s Axi
2820/14, přičemž výkon Axi s vrtulí AeroCAM 13x8 je v podstatě shodný
kolem 282 W; nicméně statický tah Axi je pouze 1826 g při rychlosti 72
km/h (proti 2638 g s Turnigy při 64 km/h). Účinnost takto zatíženého
Axi 2820/14 je
o 1,3% nižší, než účinnost pohonné jednotky s Turnigy 3639 1100 kV.
Vstupní proud je u Axi o 0,7A vyšší, takže pohonná jednotka Turnigy je
mírně hospodárnější.
S
vrtulí
AeroCAM 13x6,5 by dal Axi 2250 g statického tahu při 60 km/h a výkonu
226 W. Model jsem se starším trupem s motorem Axi 2820/14 a
vrtulí AeroCAM 13x6,5 testoval, ale tento pohon se mi nezamlouval,
neboť byl
příliš vlažný.
O to víc jsem byl zvědavý, co s nově pojatým Mistralem nová pohonná jednotka udělá. Skutečnost předčila moje očekávání, neboť chování Mistrala se s touto pohonnou jednotkou spíš blíží hotlineru a i když model nestoupá kolmo, je velmi dynamický a rychlý, stačí pár vteřin a jsme ve slušné výšce.
Těžiště
mám
nyní trochu více vzadu, ale celkově musím říci, že ovládání výškovky
bez vůlí (původní trup měl servo výškovky vpředu) se velmi osvědčilo.
Chování Mistrala je hned způsobnější a dá se s ním dobře zalétat. Dole
je pro srovnání obnovený Mistral spolu s modelem Sirius. Z fotografie
vyniká mohutnost Siria. Mistral je rychlý a Sirius se zdá pomalejší,
ale je to jen spíš optický klam.
S oběma modely jsem si shodně zalétal po 65 minutách
Níže jsou fotografie přední části trupu Mistrala:
V trupu je právě baterie (3 s lipoly) Flightmax 4000 mAh, vedle ní servo HS-81, ovládající směrovku, vpředu patrná typická zadní část rotoru červených motorů Turnigy 36xx.
Při pohledu zpředu příléhající k baterii je regulátor Himodel Fly Series Pro 40A SB.
Nový
trup má proti starému dva otvory, nahoře je ještě vidět malý montážní
otvor a na něm BODA anténa přijímače Hitec Optima 7; přijímač sám je na
pevném 3M zipu upevněn na boku pravé strany trupu.
Horní (zadní) kryt s BODA
anténou; vpředu
závěr kabiny
Velká pohonná baterie je úplně vzadu, až kam jí vnitřní přepážky pustí. V modelu není příliš místa. Nový trup se od starého také liší kabinou, která je bytelnější než ta původní a má jiný tvar. Jiná je také šíře směrovky, ta kvůli servu dosahuje 21 mm, z čehož 20 mm je vnitřní prostor kýlovky, takže jsem musel postavit širší otočnou část směrovky. Létání s novým trupem a modelem, vybaveným pohonnou jednotkou s motorem Turnigy 3639 1100 kV, se mi velmi líbí. Model má také jiný kužel, a to turbokužel PohodaLet s větším trámcem 46 mm, takže výkon bude ještě mírně vyšší, neboť výše uvedená data jsou počítána s trámcem 42 mm (s tím by se však listy AeroCAM 13x6,5 nesklopily přes předek trupu; listy 13x8 však kupodivu ano, protože mají jiný tvar).
Vybrané
výpočty z Drivecalc:
Voltage
11,1 V |
Axi
2820/14 |
Turnigy
3648 850 kV |
Turnigy
3639 1100 kV |
Turnigy
3632 1200 kV |
Skutečné/Real
kV |
839 |
923 |
920 |
1150 |
Hmotnost/Weight | 147 g |
143 g |
181 g |
99 g |
Propeller | 13x8 (AeroCAM) |
13x6,5 (AeroCAM) |
13x6,5 (AeroCAM) |
12x6 |
Current | 33,4 A |
36,4 A |
33 A |
37,8 A |
Příkon/Power
In |
371 W |
404 W |
366 W |
419 W |
Výkon/Power
Out |
279 W |
317 W |
281 W |
285 W |
Statický
tah/Static Thrust |
1810 g |
2875 g |
2638 g |
1883 g |
Rychlost/Velocity |
71 km/h |
67 km/h |
64 km/h |
64 km/h |
Účinnost/Drive
Efficiency |
75,2% |
78,3% |
76,8% |
68% |
Voltage
11,1 V |
Axi
2820/14 |
Turnigy
3632 1200 kV |
Skutečné/Real
kV |
839 |
1150 |
Hmotnost/Weight | 147 g |
99 g |
Propeller | 13x6,5 (AeroCAM) |
11x7 (AeroCAM) |
Current | 25,9 A |
36,6 A |
Příkon/Power
In |
387 W |
406 W |
Výkon/Power
Out |
226 W |
279 W |
Statický
tah/Static Thrust |
2250 g |
1701 g |
Rychlost/Velocity |
60 km/h |
79 km/h |
Účinnost/Drive
Efficiency |
78,7% |
68,7% |
Další informace, viz:
Kronika
létání a její Archiv