Koncem léta jsem mj. létal se svými velkými větroni na našem letišti Modelklubu Lipence. Postupně šly do vzduchu P-13 Sport Elektro, Mistral a Sirius.
Byla to krásné a velmi dlouhé pohodové lety s nezměněnými posledními
setupy. K motorovým modelům jsem se už na podzim nevrátil kromě
Chrousta. Snad se mi zlepší vidění po další operaci oka počátkem
letošní zimy. A létal jsem také s menšími modely s využitím svahového prouděni.
Jaro
Pro Mravence jsem hledal lehčí motor do objemu 2 cm3, protože takto s O.S.Max 11 CZ-A (1,79 cm3) je
moc těžký na hlavu, byl totiž konstruován původně pro lehkou Enyu 09
IV. Podařilo se mi nakonec sehnat dnes už nedostatkový O.S.Max 10 LA (1,76
cm3), který by výkonově nemusel být o moc horší, přičemž je
podstatně o více než 50 g lehčí (má kluzné ložisko pro uložení klikové
hřídele). Zaběhl jsem jej s vrtulí MA 7x4, poté s vrtulí MA 8x3, kterou
vládl velmi slušně.
Vždy se musím usmívat, když vidím staré testy
motorů na Sceptre Flight, kde jediným měřítkem výkonu je počet otáček s
malou vrtulí, aniž by se bral v úvahu konkrétní model a tah motoru při
pro něm vhodné rychlosti. Rozhodně i papírově slabá Enya 09 IV tahá
motoráčky mnohem lépe s vrtulí MA 8x3 než s vrtulí 7x4.
Experimentoval jsem také s vrtulí pro Coxe 0,8 cm3 na Chroustovi, i když krásnou šedou vrtuli Graupner 6x3 nemá tak rád jako MA 6x3, která je lehčí.
Při posledním letu se model stal neovladatelným, ale dobře to dopadlo,
tvrdší přistání mu neublížilo. Na vině byla stará lipolka 2s 450 mAh,
kterou jsem sice před létáním nabil, ale nikoli na profesionálním
balancéru, ale na jednoduché nabíječce přes servisní konektor, které
zřejmě stačí, když jednotlivý článek ohlásí, že dosáhl požadovaného
napětí. O kvalitě nabití se pak nic nedozvíme; doma jsem na serióznější
nabíječce pak zjistil, že jeden článek je špatný resp. nedá se plně
nabít resp. neudrží deklarovanou kapacitu. Poučení z toho je, raději
vždy nabíjet na kvalitní nabíječce, nebo používat Capacity Controller,
aby byla dostatečná kontrola baterie. V tomto případě totiž vadný
článek má sice po vyndání z modelu ještě napětí bez zatížení 3,46 V,
nicméně jeho kapacita jsou pouze 3%, kdežto ten druhý byl ještě na 25%
při 3,761 V. Půjde tam nový dvoučlánek, ale jen mi vadí, že bylo krásné
večerní klidné počasí a já mohl absolvovat pouze 1 a půl letu.
Zabudovaný Cox v Chroustovi.
Rok jsem zahájil létáním s využitím svahového proudění s nejmenšími modely Jepice a Acrux.
Při
mírnějším jižním větru ve Zbečníku nad Hronovem na úbočí Jírovy hory
celkem pohoda, i když už i tady začínají překážet vyrostlé nálety
stromů a křovin. Poté, co se v Jepici nafoukla ani ne tak stará lipolka
Tattu R-Line 95C o kapacitě 550 mAh (zklamala mě), vyzbrojil jsem ji
baterií Gaoneng 2s LiHv 100C o kapacitě 550 mAh.
Jepice si ji zaslouží a vyšší napětí je při létání příjemně znát.