Počátkem 90. let minulého století jsem začal létat s
RC modely a mým prvním motorem tenkrát byl MVVS 1,5 D. Nebyl to můj
první spalovací motor v životě, protože koncem 60. let a počátkem let
sedmdesátých jsem létal volné i upoutané modely s detonačním motorem
Jena 1 cm3. Motor MVVS 1,5 D jsem koupil z druhé ruky na
bazaru a
sloužil jako pomocný u dvoumetrovky Asterix ze stavebnice firmy Igra.
Na návrh Ing. Pavla Hajiče (firma HAP) jsem mu motor po asi ročním
náběhu svěřil a on mi jej konvertoval na žhavicí verzi s tím, že k němu
použil výfuk od motoru Modela Junior 2 a karter motoru MVVS 1,5
odfrézoval, takže výfuk dosedal na rovnou plochu.

Konverze HAP
motoru MVVS 1,5 D na G - pouze vršek válce byl později vyměněn za
žebrovanou verzi, původně byla nežebrovaná verze od motoru D, též jsem
vyměnil plastové uzavření karteru vzadu za hliníkové
S tímto motorem jsem létal velmi dlouho až do druhé poloviny 90. let v různých větroních, naposledy i s RC karburátorem. Používané vrtule byly MA 7x4 a MA 7x5, předtím létal i s vrtulemi 6x4 a KP 7x4. Motor nevynikal výkonem, ale v úpravě HAP byl přesto silnější, než motory konvertované pomocí konverzní žhavicí sady z Modely Březinka. V rámci konverzní sady byl i píst s rovnou horní plochou, kdežto původní píst detonační verze byl kónický. Po konverzi HAP zůstal v motoru kónický píst. Měl jsem ještě jeden motor, který jsem pomocí této sady konvertoval, nicméně měl menší výkon. Vzpomínám na ing. Hajiče, který říkal, že ta jeho konverze nespočívá jen v úpravě hlavy... něco na tom bude.
Testoval jsem nedávno více jiný exemplář tohoto
motoru, ale též s upraveným karterem a válcem pro výfuk od Ing.
Pavla Hajiče, s konverzí (píst, válec a vložka válce pro svíčku) z
Modely Březinka: v témže karteru jsem měnil verzi s pístem s rovnou
horní plochou a verzi s kónickým pístem. Varianta s pístem s rovnou
horní plochou jde vcelku snadno startovat, kdežto ta s kónickým pístem
nesnadno, nicméně naopak jde lépe seřídit a dokonce se zdá, že má větší
výkon. Variantě s pístem s rovnou horní hranou nepomůže ani 5%
nitrometanu a k létání je prakticky nepoužitelná.

Vlevo
původní píst z motoru MVVS 1,5 D a vpravo píst z konverzního žhavicího
setu z Modely Březinka
I válce se mírně liší: válec konverzního setu má
sraženy vnitřní hrany v horní části, zřejmě proto, aby šla lépe vkládat
vložka pro žhavicí svíčku.

Vlevo válec
z konverzního setu, vpravo z detonační verze.
Jinak jsou ale válce rozměrově totožné. Písty také,
ale... Píst z detonační verze je vyšší o kužel kónického zakončení v
horní části. Tento kužel má výšku 1,4 mm, celý kužel pak objem 0,05 cm3
(52,78 mm3). Výrobcem udávaný zdvihový objem motoru je 1,47
cm3.
Odpovídá součinu zdvihu 13 mm a vrtání 12 mm. Ubereme-li ale z tohoto
objemu objem vyplněný kuželem na vrcholu původního pístu z detonační
verze, pak zdvihový objem motoru s tímto pístem je 1,42cm 3.
Jinými slovy: motor s tímto pístem má větší kompresi než motor s pístem
z konverzního setu. To je zřejmě i vysvětluje skutečnost, že i žhavicí
verze s pístem z detonačního motoru má vyšší výkon a lépe se seřizuje,
zatím co verze s pístem z konverzního setu je prakticky nepoužitelná.
Pokud jde o žhavicí svíčky, testoval jsem motor s různými teplými svíčkami: tchajwanskou N3, čínskou T2, italskou Rossi R1, O. S. no. 6 (dříve A3) a Enya no. 3. Na větroních jsem kdysi ještě používal svíčky Malinas a Fireball, se kterými jsem nebyl spokojený, takže nakonec jsem létal před oněmi 25 - 30 lety s O. S. A3. Doufal jsem, že velmi teplá Rossi R1 bude vyhovovat (jde dobře v motoru Modela Junior 2 GFS), ale opak je pravdou, po odpojení žhavení motor zhasíná. Ideální je tedy - a znovu jsem si to potvrdil - O. S. no. 6 (A3), případně Enya no. 3 Prostě to nejlepší, co kdy bylo modelářům do žhavicích dvoutaktů v teplých svíčkách nabídnuto. Zatím co O. S. no. 6 se u nás prodává a proti německým resp. britským obchodům je, bohužel, předražená (i když i tak je drahá), svíčku Enya no. 3 u nás koupit nelze, přestože se stále vyrábí a nárazově i nabízí. Původní motor osazený v modelu Straka létá s 30 let starou svíčkou O. S. A3 a na palivo FAI 80:20 bez nitrometanu.
