Straka


Straka vznikla speciálně na motor MVVS 1,5 G (žhavicí verze). Tento konkrétní motor do modelu Straka téměř 30 let zahálel doma v krabici, občas jsem jej vytáhl a díval se na něj... vzpomínky. A proto jsem se rozhodl pro něj postavit malého motoráčka s křidélky. Žhavicí verze motoru MVVS 1,5 neměla dobrou pověst: špatné startování a slabý výkon. Podrobněji o tomto motoru pojednávám zde.


Vznikla Straka o rozpětí 964 mm a letové hmotnosti 650 g. Profil křídla je Goe 693. Ta hmotnost byla klíčová, protože jsem se bál, že motor nebude stačit. Konstrukce je převážně balsová, jen horní nosník křídla je vyztužen uhlíkovou pásnicí.

Před instalací motoru jsem se rozhodl jej proběhnout na stojanu, nebylo to jentak, dokonce jsem vyměnil karburátor, protože u toho původního nedovírala jehla. Malé motory se musí před létáním zahřát trochu bohatší, v letu mají totiž jiné seřízení. Vzpomínám na spolehlivý a výkonný MVVS 4,6 GFS, tam to bylo obdobné, pouze ta jedenapůlka je mnohem náladovější na všechno.


Model je vybaven servy MG90S s kovovými převody na křídlech a servy SG90 na výškovce, směrovce a ovládání motoru. Přijímač je pouze čtyřkanálový, a to miniaturní (0,9 g) FS2 4CH, kompatibilní s vysílačem Flysky FS-i6, křidélka jsou napojena přes Y-kabel. Přijímač i serva pracují od napětí 3,3 V, takže jsem použil 1s lipolku o kapacitě 1000 mAh napřímo.

Nakonec byl model dohotoven.


Na letišti jsem byl počátkem května 2025 navečer sám, vítr vál nepříznivě kolmo na dráhu a ještě přes stromy. takže bylo možné očekávat turbulenci. S motorem jsem se trochu potrápil, tahle jedenapůlka ve žhavicí verzi nejde rozumně startovat. musí se rukou a vytrvat. Nakonec chytnul a i ovládání otáček fungovalo, druhý nižší volnoběh jsem nenastavoval, nechal jsem jen odhadem ten bezpečný, kdy motor nezhasínal. Původně jsem chtěl model startovat z ruky, protože jsem ani nedoufal, že s tímto většinou proklínaným motorem by mohl model vzlétnout z tranvaté ranveje. Ale zkusil jsem to, a on vzletěl, nicméně po nabrání asi 20 metrů výšky zhasl motor... model v kluzu hladce přistál. Příčinou byl uvolněný karburátor, který prostě vypadl z karteru a držel se jen na přívodní hadičce.


Druhý start se také povedl ze země, model šel slušně za motorem. Střídal jsem  volnoběh s plným plynem, vše bez problému, a tak jsem zkusil výkrut a přemet. Šlo to bez rozjezdu, prostě paráda. Za chvíli jsem si uvědomil, že bude problém přistát, protože nastaveny volnoběh byl příliš rychlý a model s ním neklesal. Přepnul jsem na pomalejší volnoběh, ale motor za pár vteřin zhasnul; tento volnoběh byl nastaven jen zkusmo od oka. Doklouzal jsem na přistání a oddechl si: funguje to!


MVVS 1,5 GFS HAP se svíčkou O. S. A3 a vrtulí MA 7x4

Dál jsem už nelétal, protože turbulence nebyla vůbec příjemná a poryvy větru se netvářily přátelsky.

Další létání proběhlo 21. května 2025, motor byl celkem poslušný. Snad jen budeme ještě ladit pomalejší volnoběh, i když tentokrát byl nastavený dobře, motor při prvním letu nezhasínal, takže jsem učinil asi tři mezipřistání vč. opakovaných vzletů po pojíždění po dráze, z dobře střižené ranveje model startoval naprosto bezpečně. Při druhém létání na nízký volnoběh při přistání motor těsně nad zemí zhasl, ale přistání bylo hladké, protože model dobře klouže. Motor se samozřejmě, jak bylo uvedeno výše, chová jinak ve vzduchu při létání a jinak na zemi. Bude třeba to vše doladit, aby při létání byl běh optimální ve všech režimech. Jinak přemety a výkruty byly opět bez problémů, motor si s nimi poradil bez zaváhání.


Motor startuji i nadále rukou, každopádně to není tak bezproblémové jako u O. S., ASP nebo Enya.