K polomaketám z I. světové
války
nejlépe jdou čtyřtaktní motory; já jsem jich dosud provozoval pět
(Saito
FA-45S, Saito FA-40a, SY FS 52 AR, ASP FS 30 AR, Magnum XL .61RFS a
Thunder Tiger F-75S). Zkušenosti s malým
ASP FS 30AR o objemu 5 ccm jsem shrnul ZDE.

ASP FS 30
AR pohání mou polomaketu Fokkera E. III
Motory ASP
Obecně dostupné (i
cenově) jsou motory ASP, zvláště pod značkou P.H. (ne všechny
kubatury); jsou to motory, které byly/jsou
prodávávány i pod jinými značkami (P.H.
- Lindinger; SY -
dříve Lindinger; Magnum -
dříve Lindinger a dosud Tower
Hobbies; SC -
např. Modelmaniacs ve Velké Británii)
|
 |
Motor
ASP FS 52 AR z nabídky firmy
Hobbyking
|
Zde je tentýž motor, prodávaný
krátce firmou Lindinger pod značkou SY
... po rekonstrukci s pomocí dílů
ASP pohání dosud mou polomaketu Nieuport 17
|
Motory Thunder Tiger
obecně dostupné
v ČR, velmi kvalitně zpracované
Motor Thunder Tiger
F-75S pohání mou polomaketu Ansaldo SVA-1 Balilla
Motory O.S.
drahé a velmi kvalitní
motory, obecně dostupné v českých obchodech
|
 |
O.S. FS-56a
|
O.S. FS-62V
|
O.S. FS-30S Surpass
Motory Enya
drahé a velmi kvalitní,
s rozvody za hlavou válce, v ČR dostupný jen motor o objemu 6,6 ccm (Budweiser
Hobbies);
kompletní produkci Enya v
Evropě lze zakoupit u Steve
Webb Models
ve Velké Británii nebo u Enya
Modell Motoren
v Německu, v poslední době však i na stránkách firmy byly skoro všechny
typy čtyřtaktů Enya označeny jako vyprodané, nicméně Ken Enya mi
sdělil, že zase budou
Enya 36-4C AL-CHRO TN -
nejnovější 4T kubatura firmy Enya
Motory Saito
cenově dostupnější než
Enya nebo O.S., velmi kvalitní a taky krásné, malá hmotnost; v ČR
lze koupit u Budweiser
Hobbies
Saito FA-40a pohání mou
polomaketu Sopwith Pup
Motory RCV
britské motory dvou
typů,
kde jsou rozvody řešeny úplně jinou technologií, cenově relativně
dostupné (ceny srovnatelné se Thunder Tiger, resp. Saito) při přímém
nákupu z Velké Británie, např. od Steve Webb Models

|
 |
Motor RCV řady
CD
|
Motor RCV řady SP
|
Motory Laser
kvalitní britské
motory, velmi kompaktní a spolehlivé, cca o 10-15% dražší než motory
Saito; objednávají se přímo u výrobce
Motor
Laser 70
Motory YS
drahé špičkové japonské
motory s palivovým čerpadlem; využití spíše u akrobatů; vyžadují více
nitra v palivu (doporučeno 15-30%)
Motor YS 70FZ-S
Koncepčně/konstrukčně
lze tyto motory rozdělit do tří skupin:
1. skupina typ "O.S.", kam
patří kromě motorů
O.S. jejich čínské klony, tj. ASP (vč. SC, SY, P.H. a Magnum) a motory
Thunder Tiger
2. motory Enya a Laser (rozvody za
hlavou válce)
3. motory Saito (na rozdíl od
výše uvedených motorů mají válec a hlavu z jednoho kusu)
4. motory RCV (dva typy)