Čtyřtaktní motory a palivo


Motory se žhavicí svíčkou

K polomaketám z I. světové války nejlépe jdou čtyřtaktní motory; já jsem jich dosud provozoval pět (Saito FA-45S, Saito FA-40a, SY FS 52 AR, ASP FS 30 AR, Magnum XL .61RFS a Thunder Tiger F-75S). Zkušenosti s malým ASP FS 30AR o objemu 5 ccm jsem shrnul ZDE.


ASP FS 30 AR pohání mou polomaketu Fokkera E. III

 Motory ASP

Obecně dostupné (i cenově) jsou motory ASP, zvláště pod značkou P.H. (ne všechny kubatury); jsou to motory, které byly/jsou prodávávány i pod jinými značkami (P.H.  - Lindinger; SY - dříve Lindinger; Magnum - dříve Lindinger a dosud Tower Hobbies; SC - např. Modelmaniacs ve Velké Británii)



           
              
Motor ASP FS 52 AR z nabídky firmy Hobbyking                         
     Zde je tentýž motor, prodávaný krátce firmou Lindinger pod značkou SY
      ... po rekonstrukci s pomocí dílů ASP pohání dosud mou polomaketu Nieuport 17


Motory Thunder Tiger

obecně dostupné v ČR, velmi kvalitně zpracované



Motor Thunder Tiger F-75S pohání mou polomaketu Ansaldo SVA-1 Balilla




Motory O.S.

drahé a velmi kvalitní motory, obecně dostupné v českých obchodech

             
              
O.S. FS-56a                                   
                                                   O.S. FS-62V



O.S. FS-30S Surpass



Motory Enya

drahé a velmi kvalitní, s rozvody za hlavou válce, v ČR dostupný jen motor o objemu 6,6 ccm (Budweiser Hobbies); kompletní produkci Enya v Evropě lze zakoupit u Steve Webb Models ve Velké Británii nebo u Enya Modell Motoren v Německu, v poslední době však i na stránkách firmy byly skoro všechny typy čtyřtaktů Enya označeny jako vyprodané, nicméně Ken Enya mi sdělil, že zase budou


Enya 36-4C AL-CHRO TN - nejnovější 4T kubatura firmy Enya




Motory Saito

cenově dostupnější než Enya nebo O.S., velmi kvalitní a taky krásné, malá hmotnost; v ČR lze koupit u Budweiser Hobbies


Saito FA-40a pohání mou polomaketu Sopwith Pup



Motory RCV

britské motory dvou typů, kde jsou rozvody řešeny úplně jinou technologií, cenově relativně dostupné (ceny srovnatelné se Thunder Tiger, resp. Saito) při přímém nákupu z Velké Británie, např. od Steve Webb Models


Motor RCV řady CD     
       Motor RCV řady SP



Motory Laser

kvalitní britské motory, velmi kompaktní a spolehlivé, cca o 10-15% dražší než motory Saito; objednávají se přímo u výrobce



Motor Laser 70



Motory YS

drahé špičkové japonské motory s palivovým čerpadlem; využití spíše u akrobatů; vyžadují více nitra v palivu (doporučeno 15-30%)


Motor YS 70FZ-S



Koncepčně/konstrukčně lze tyto motory rozdělit do tří skupin:

     1. skupina typ "O.S.", kam patří kromě motorů O.S. jejich čínské klony, tj. ASP (vč. SC, SY, P.H. a Magnum) a motory Thunder Tiger
     2. motory Enya a Laser (rozvody za hlavou válce)
     3. motory Saito (na rozdíl od výše uvedených motorů mají válec a hlavu z jednoho kusu)
     4. motory RCV (dva typy)


Svíčky ke čtyřtaktním motorům se žhavicí svíčkou

Z u nás dostupných svíček lze používat O.S. typ F, Hangar 9 (Saito), ASP/Magnum pro 4T, resp. další, např. Thunder Tiger Red Line RF nebo i MP JET pro 4T, případně Malinas pro 4T.
Existuje ve světě však i řada dalších výrobců svíček pro 4T motory, např. firmy Enya, Fox nebo britská Model Technics.

Spíš pocitově bych řekl, že motory Saito běží nejlépe na svíčky Saito nebo Hangar 9, do ostatních motorů neuděláme chybu, když použijeme O.S. typ F, přičemž motory ASP (a spol.) běhají dobře na svíčky ASP (jde o tu společnou svíčku pro 2T + 4T). Nicméně každý z nás má své zkušenosti... a dává přednost tomu, co s úspěchem vyzkoušel. Měli bychom se řídit doporučeními výrobce nebo spolehlivými recenzemi resp. zkušenostmi kolegů. Z výše uvedených  motorů nemají vlastní svíčky pouze RCV, Laser a YS.

Palivo

Palivo je třeba používat jen kvalitní, např. Tornado pro 4T motory s 10% nitra, rozhodně žádné pokusy s klasickým FAI s ricinem (nebezpečí zanesení motoru, netěsnění ventilů, špatný výkon a chod... a následně drahá oprava). Speciální paliva pro čtyřtaktní motory kromě metylalkoholu a nitrometanu obsahují olej, a to většinou směs syntetického oleje a kvalitního ricinového oleje. Např. v palivu Tornado je 16,5% oleje, a to směsi obou. Často se však používá jen palivo se syntetickým olejem, např. t.č. jsme začali létat na palivo od firmy Model Technics s obsahem 18% syntetického oleje EDL2 a 10% nitrometanu. Do paliva se obvykle ještě přidávají přísady napomáhající lepší konzervaci motoru. Pokud si nejste jistí svým počínáním, používejte palivo Tornado Flight pro 4T s 10% nitra.

Při přechodu na jiné palivo je třeba motory přeladit, tj. trošku se chovat, jako bychom je krátce znovu zabíhali. Například přechod (zatím pouze s motory ASP FS 30 AR a Saito FA-40a) z výše uvedeného paliva zn. Tornado na palivo od Model Technics se u mě neobešel bez problémů. Ty možná vznikly také tím, že jsem na nové palivo přešel hned po zimě, takže motory se potřebovaly trochu pročistit. Bylo také chladno, takže jsem začal s větším otevřením hlavní jehly, ale postupně se zdá, že se dostávám k ekonomičtějšímu režimu. Je ještě brzy na hodnocení, ale motory šly na nové palivo po seřízení velmi dobře.

Další odkazy:

Polomakety