Nieuport 11


Po havárii polomakety Nieuport 17 v r. 2015 jsem začal přemýšlet o stavbě jeho menší verze na čtyřtakt o zdvihovém objhemu 5 cm3. Vznikl na míru motoru O. S. FS 30 Surpass, který jsem kdysi zakoupil ve Velké Británii, když se tyto motory po skončení výroby doprodávaly. Vycházel jsem opět z plánu Francise Couturiera, podle kterého jsem před téměř 25 lety postavil polomaketu Nieuport 17 (tehdy byl plán zvětšen na 105%). Nyní byl zmenšen, takže výsledné rozpětí je 1180 mm. Francis Couturier totiž stavěl model na čtyřtakt o objemu 6,5 cm3, proto ty změny velikosti. Konstrukce je osvědčená, na rozdíl od Francise jsem však motor orientoval hlavou dolů, protože s hlavou nahoře se špatně chladil. Důkazem je, že ve větším modelu kvůli tomu odešly dva motory (Saito FA 45S -  propálené ventily, SY FS 52 AR - zadřený výbrus), které byly poté opraveny a dokonce Nieuport 17 létal později s SY FS 52 AR s hlavou dolů, což se - a nejen tam, ale i u mých pozdějších polomaket - velice osvědčilo.


Během stavby jsem se rozhodl, že nebudu opakovat v menším vydání polomaketu Nieuporta 17, ale postavím Nieuport 11 Bébé - liší se totiž jen málo. Marking je podle stroje, ve kterém létal Jean Baptiste Marie Charles de Tricornot de Rose a jehož replika je dochována v Musée l’Air et de l’Espace v Le Bourget u Paříže. Výsledná hmotnost bez paliva vyšla nakonec na 1580 g.

Serva jsou osmnáctigramová, v křídle s kovovými převody zn. JX a na motoru běžné 12g servo SG. Přijmač je Flysky iA6B. Palubní vybavení je napájeno přes UBEC 5A z lipol 2s 1200 mAh.

Nieuport 11

První pokus o zálet proběhl již na jaře 2024. Nainstaloval jsem do modelu napoprvé motor O. S. FS 26 Surpass (4,4 cm3) s tím, že by to mohlo dostačovat. Začal jsem s vrtulí APC 10x5, ale to bylo na tento motor moc. Ne, že by to neutočil, ale výkon neměl dostatečnoiu razanci, takže jsem namontoval vrtuli APC 10x4. S ní to už vypadalo nadějně, pouze počasí na letišti nebylo moc dobré: vítr kolmo na dráhu a trochu vyšší tráva. Nakonec jsem vzlétl: model se proti větru kymácel na strany a při ubrání plynu v levé zatáčce po větru přepadal do sestupné spirály, kterou po stažení plynu a uvedení ovládacích prvků do neutrálu vždy vybral a ochotně a krásně z ní vyplaval. Raději jsem přistál.



S motorem O. S. FS 26 Surpass

Model má dle plánu pozitivní náběh výškovky, zřejmě jsem nastavil příliš velkou kompenzaci ... a také motor měl dle plánu být v nule, ale zdál se mi, že je tam možná i nepatrný pozitiv. Potlačil jsem tedy mírně motor a vytrimoval výškovku tak, že celkově byl účinek spíš pozitiv, což ale u dvouplošníků je normální. Po záletu polomakety Rieseler R. III s motorem O. S. FS 30 Surpass (5 cm3) jsem vyměnil motory tak, že Rieseler dostal O. S. FS 20, s nímž nádherně létá, a do Nieuportu jsem namontoval uvolnivší se O. S. FS 30 Surpass, jenž mě už v Rieseleru udivil svým nesmlouvavým výkonem. Na tomto motoru jsem ponechal vrtuli APC 10x4.

Druhý zálet proběhl navečer ve čtvrtek 7. srpna 2025, tj. po více než roce. Rozdíl ve výkonu obou motorů je celkem podstatný: model šel nekompromisně nahoru, poznal jsem v něm letové vlastnosti své dřívější polomakety Nieuportu 17C, při ubrání plynu je stabilní. Na přistání je trochu rychlejší, i když se nechá celkem dobře vyklesat, ale má tu nectnost, že jako i originál může poskočit, případně se převrhnout, ale to může být stavem ranveje, v niž je u nás letos spousta děr od myší a hrabošů.



Při dalším létání jsem ještě zpozoroval, že se projevuje příliš reakční moment vrtule, takže levá zatáčka je utaženější než pravá, uvidím, co se s tím dá dělat, až budu mít možnost zalétat si klidném počasí.

Nieuport 11

Model je potažen fólii Iron-On krémové barvy (bohužel, už se neprodává). Rondely jsou z Oratexu (červená), Iron-On (bilá) a ploterové fólie (modrá); vzhledem k zařivení profilu na horní části křídla by to bez Oratexu resp. ploterové fólie nešlo. Rondely jsou umístěny na horní části vrchního křídla a zespodu na dolním křídle. Nápisy a růže (dle skutečného letadla) jsou vytištěné na průsvitnou lepicí fólii na laserové tiskárně a zafixovány akrylátovým lakem. Kryt motoru je vylaminován, vytmelen, vybroušen a poté nastříkán akrylátovou barvou ve spreji a navrch natřen epoxidem, který používám pro laminování.