Po havárii polomakety Nieuport 17 v r. 2015 jsem
začal přemýšlet o stavbě jeho menší verze na čtyřtakt o zdvihovém
objhemu 5 cm3. Vznikl na míru motoru O. S. FS 30 Surpass,
který jsem kdysi zakoupil ve Velké Británii, když se tyto motory po
skončení výroby doprodávaly. Vycházel jsem opět z plánu Francise
Couturiera, podle kterého jsem před téměř 25 lety postavil polomaketu
Nieuport 17 (tehdy byl plán zvětšen na 105%). Nyní
byl zmenšen, takže
výsledné rozpětí je 1180 mm. Francis Couturier totiž stavěl model na
čtyřtakt o objemu 6,5 cm3, proto ty změny velikosti.
Konstrukce je osvědčená, na
rozdíl od Francise jsem však motor orientoval hlavou dolů, protože s
hlavou nahoře se špatně chladil. Důkazem je, že ve větším modelu kvůli
tomu odešly dva motory (Saito FA 45S - propálené ventily, SY FS
52 AR - zadřený výbrus), které byly poté opraveny a dokonce Nieuport 17
létal později s SY FS 52 AR s hlavou dolů, což se - a nejen tam, ale i
u mých pozdějších polomaket - velice osvědčilo.
Serva jsou osmnáctigramová, v křídle s kovovými převody zn. JX a na
motoru běžné 12g servo SG. Přijmač je Flysky iA6B. Palubní vybavení je
napájeno přes UBEC 5A z lipol 2s 1200 mAh.
První pokus o zálet proběhl již na jaře 2024. Nainstaloval jsem do
modelu napoprvé motor O. S. FS 26 Surpass (4,4 cm3) s tím,
že by to mohlo dostačovat. Začal jsem s vrtulí APC 10x5, ale to bylo na
tento motor moc. Ne, že by to neutočil, ale výkon neměl dostatečnoiu
razanci, takže jsem namontoval vrtuli APC 10x4. S ní to už vypadalo
nadějně, pouze počasí na letišti nebylo moc dobré: vítr kolmo na dráhu
a trochu vyšší tráva. Nakonec jsem vzlétl: model se proti větru kymácel
na strany a při ubrání plynu v levé zatáčce po větru přepadal do
sestupné spirály, kterou po stažení plynu a uvedení ovládacích prvků do
neutrálu vždy vybral a ochotně a krásně z ní vyplaval. Raději jsem
přistál.
S motorem O. S. FS 26 Surpass
Model má dle plánu pozitivní náběh výškovky, zřejmě jsem nastavil
příliš velkou kompenzaci ... a také motor měl dle plánu být v nule, ale
zdál se mi, že je tam možná i nepatrný pozitiv. Potlačil jsem tedy
mírně motor a vytrimoval výškovku tak, že celkově byl účinek spíš
pozitiv, což ale u dvouplošníků je normální. Po záletu polomaketyRieseler R. III s
motorem O. S. FS 30 Surpass (5 cm3) jsem vyměnil motory tak,
že Rieseler dostal O. S. FS 20, s nímž nádherně létá, a do Nieuportu
jsem namontoval uvolnivší se O. S. FS 30 Surpass, jenž mě už v
Rieseleru udivil svým nesmlouvavým výkonem. Na tomto motoru jsem
ponechal vrtuli APC 10x4.
Druhý zálet proběhl navečer ve čtvrtek 7. srpna 2025, tj. po více než
roce. Rozdíl ve výkonu obou motorů je celkem podstatný: model šel
nekompromisně nahoru, poznal jsem v něm letové vlastnosti své dřívější
polomakety Nieuportu 17C, při ubrání plynu je stabilní. Na přistání je
trochu rychlejší, i když se nechá celkem dobře vyklesat, ale má tu
nectnost, že jako i originál může poskočit, případně se převrhnout, ale
to může být stavem ranveje, v niž je u nás letos spousta děr od myší a
hrabošů.
Při dalším létání jsem ještě zpozoroval, že se projevuje příliš reakční
moment vrtule, takže levá zatáčka je utaženější než pravá, uvidím, co
se s tím dá dělat, až budu mít možnost zalétat si klidném počasí.
Model je potažen fólii Iron-On krémové barvy (bohužel, už se
neprodává). Rondely jsou z Oratexu (červená), Iron-On (bilá) a
ploterové fólie (modrá); vzhledem k zařivení profilu na horní části
křídla by to bez Oratexu resp. ploterové fólie nešlo. Rondely jsou
umístěny na horní části vrchního křídla a zespodu na dolním křídle.
Nápisy a růže (dle skutečného letadla) jsou vytištěné na průsvitnou
lepicí fólii na laserové tiskárně a zafixovány akrylátovým lakem. Kryt
motoru je vylaminován, vytmelen, vybroušen a poté nastříkán akrylátovou
barvou ve spreji a navrch natřen epoxidem, který používám pro
laminování.
Video z druhého záletu
Podvozek je z ocelových strun 3 a 2,5 mm, jež jsou spojeny letováním s
využitím fixace pomocí tenkého měděného drátku a použitím letovací
kapaliny. Kola jsou o průměru 100 mm, jež jsou k dostání běžně na trhu;
jsou pouze dobarvena do krémova.